Sobota, 22 Lipiec 2017-Magdaleny i Bolesława
TwojRynek

Porady eksperta

Jak reklamować buty, które farbują?
Dzień dobry, w zeszłym miesiącu kupiłam sobie sandały, wydawało mi się,że dobrej firmy (Kazar), zapłaciłam za nie ok 230 zł. W przeciągu tygodnia zauważyłam, że sandałki farbują mi stopy na czarny kolor. Złożyłam reklamację na tą wadę, w drugim tygodniu od zakupu. Ku mojemu zdziwieniu reklamacja niestety nie została rozpatrzona pozytywnie. Byłam pewna, że mi ją uznają, bo zauważoną wadę zgłosiłam od razu. Jak mam w takim przypadku postąpić? Czy mam rację ? Powinni mi te sandały naprawić, wymienić na inne czy oddać gotówkę ? Bardzo proszę o poradę. Serdecznie pozdrawiam, Ganczar Urszula
Urszula Ganczar
2014-07-28Kamilla Szymańska
Sprzedawca ma obowiązek udzielenia konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji. Klient w momencie podejmowania decyzji o zakupie powinien zostać poinformowany o właściwościach obuwia polegających na farbowaniu, tym bardziej, że utrudnia to użytkowanie.
 
Nie mogę zgodzić się z polityką sklepów obuwniczych, które nie poczuwają się do odpowiedzialności w przypadku występowania farbowania obuwia. Nie jest regułą, że czarne lub czerwone wyściółki barwią. Zabezpieczenie obuwia przed barwieniem stóp powinno obciążać sprzedawcę, który ma dostarczyć towar zgodny z umową, ewentualnie powinien w sposób jasny poinformować o tym fakcie przed zakupem, żeby konsument świadomie podjął decyzję o nabyciu takiego towaru. Rzeczoznawcy stoją na stanowisku, że dopuszczalne jest nieznaczne barwienie skór naturalnych, które jednak mogą występować
w początkowym okresie użytkowania.
 
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów praktykę stosowaną przez sprzedawców, polegającą na umieszczeniu w widocznym miejscu w sklepie (w formie wywieszki) informacji o treści, iż „reklamacji nie podlega farbowanie pod wpływem potu lub przemoczenia” .
Sprzedawane obuwie powinno być w odpowiedni sposób zabezpieczone przed farbowaniem, by nie narażać konsumentów na niedogodności i zniszczenia odzieży.
 
W przypadku znacznego barwienia sandałów proponowałabym zażądać od sprzedawcy doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową poprzez naprawę tj. zabezpieczenia obuwia przed farbowaniem.
Jeżeli sprzedawca nie będzie poczuwał się do odpowiedzialności proszę skontaktować się
z właściwym ze względu na Pani miejsce zamieszkania rzecznikiem konsumentów.

Odpowiedzi udzielił ekspert

Ekspert z zakresu praw konsumenta  34 porady
Od 2003 r. zajmuje się ochroną interesów konsumentów. Pracę zawodową rozpoczęła od pracy w biurze Powiatowego Rzecznika Konsumentów. W międzyczasie pełniła funkcję koordynatora projektu unijnego i zajmowała się wspieraniem przedsiębiorców zainteresowanych współpracą transgraniczną. Stanowisko Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Zielonej Górze objęła w styczniu 2009 r.
 

więcej ›

Pozostałe porady eksperta