Najnowsze

Domowa siłownia
2018-01-08Izabela Bohdanow fot. Tallia22 Komentarze0 komentarzy
Własna domowa siłownia to nie tylko sposób na piękną sylwetkę i oszczędność czasu. Niewielkie koszty jej stworzenia zwrócą się bardzo szybko. Tania i mała siłownia to świetny sposób na zbudowanie swojego miejsca treningów w garażu bądź piwnicy domu.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ćwiczenia fitness w domu

 
Ćwiczenia fitness nie muszą odbywać się w klubach i rujnować naszego portfela. Równie dobrze można ćwiczyć w domu, ale by to robić, musimy być odpowiednio zmotywowani. Jeśli nawet zapisaliśmy się do klubu, to niestety nie zawsze możemy dostosować się do określonej godziny, w której odbywa się fitness. Regularne ćwiczenia fitness w domu to sposób na to, by zrzucić zbędne kilogramy, uelastycznić swe ciało, wzmocnić wszystkie partie mięśni i zyskać świetne samopoczucie każdego dnia. Jednocześnie każdy z rodzajów fitness, jak i jakakolwiek regularna aktywność fizyczna, świetnie wpływa na stan naszego zdrowia: wspomaga pracę układu krwionośnego oraz oddechowego, niweluje stres.
Zanim zaczniemy korzystać z ćwiczeń fitness w domu, warto zastanowić się nad tym, jakie efekty przede wszystkim chcemy osiągnąć i dopiero wtedy wybrać określoną aktywność. Kolejnym krokiem do sukcesu jest regularność oraz zwiększanie tempa i trudności ćwiczeń tak, byśmy mogli robić postępy. Z tego też powodu, ćwiczenia fitness nawet jeśli odbywają się w domu, powinny być nadzorowane przez doświadczonego trenera. W przypadku bardzo intensywnych ćwiczeń, warto również wcześniej zasięgnąć porady u lekarza. Zawsze lepiej jest zacząć od mniej wymagających ćwiczeń i skutecznie zdobywać coraz większą sprawność.
 

Siłownia w domowym zaciszu

 
Przede wszystkim zaoszczędza ona czas, który traci się na dotarcie oraz powrót z domu do punktu docelowego, a więc klubu fitness. Często w godzinach szczytu w miejskiej siłowni trzeba zmagać się z kolejkami ćwiczących, brakującym sprzętem, oraz głowić się nad szybką możliwością zastąpienia jednego ćwiczenia innym, gdyż na wykonanie pierwotnego planu musiałoby się czekać w długiej kolejce. Powyższe sytuacje mogą skutecznie obniżyć naszą motywację, a to przełożyć się na o wiele gorsze wykonanie treningu. Koszt stworzenia własnej siłowni zwraca się bardzo szybko. Średnia cena karnetów na siłownię wynosi od 100 do 120 zł. Pieniądze trafiają do prywatnej kieszeni, a osoby ćwiczące zyskują jedynie okresowy dostęp do sprzętu. Warto też pamiętać iż korzystamy ze sprzętu z innymi osobami, które niekoniecznie muszą dbać o swoją higienę jak i stan po użyciu danego przyrządu. O wiele lepiej sprawdzi się inwestycja w swoje „zabawki”, które będzie można ulokować w domu. Domowa siłownia to świetna inwestycja. Można na niej ćwiczyć samemu bądź ze znajomymi. Świetnie sprawdzi się to w przypadku osób, które pomimo ogromnych chęci mają ograniczone możliwości czasowe.

 

Niezbędny sprzęt

 
Domowa siłownia kojarzy się z nieprofesjonalną i tanią podróbką fitness clubu. Nic bardziej mylnego. Jeśli dla kogoś ważne jest ćwiczenie w spokojnej atmosferze, idealnym rozwiązaniem jest skonstruowanie własnej siłowni z pełnym osprzętowaniem. Unikniemy stresu, który może wynikać z obecności innych użytkowników, lub obaw przed złośliwymi komentarzami na temat własnej sylwetki. Sprzęt podstawowy niezbędny do domowej siłowni można zakupić już za 500 zł. Wszystko zależy od naszego zaangażowania oraz czasu poświęconego na zaprojektowanie wymarzonego miejsca.
Karnet na siłownię czy fitness club wart jest około 120 zł za miesiąc. Ile kosztuje niezbędny sprzęt w domowej siłowni? Gryf prosty wart jest 70 zł (podane ceny są orientacyjne), obciążenie to koszt około 700 zł, dwie hantle z możliwością zmiany ciężaru kosztują 100 zł, a cena ławeczki z regulacją skosu ze stojakami wynosi 300 zł, drążek do podciągania zaś montowany do ściany kosztuje 100 zł. Do sprzętu dodatkowe zalicza się: wyciąg do ćwiczenia mięśni pleców (350 zł), stojak na sztangę do wykonywania przysiadów (300 zł), modlitewnik (150 zł), ławeczka do brzuszków (150 zł), rower stacjonarny (150 zł), lustro (80 zł), gryf łamany (60 zł), stojak na ciężary (100 zł). Koszt całkowity takiej siłowni wynosi około 2200 zł. Przy korzystaniu z siłowni w zaciszu domowym odpadają wszelkie dodatkowe opłaty jak choćby koszty dojazdu czy strata czasu na podróż, czekanie w kolejkach do ławki płaskiej i inne.
 

Rowerki treningowe

 
Rowerkami treningowymi interesują się nie tylko osoby, którym zależy na utrzymaniu kondycji podczas jesienno-zimowej pogody, ale także pacjenci, którzy muszą poddać się rehabilitacji na przykład po przebytym zawale. Przed zakupem konieczne jest określenie własnych potrzeb, które pomogą wyznaczyć parametry upragnionego sprzętu. Inny rower powinny kupić osoby z problemami kardiologicznymi, a inny osoby z poważną nadwagą i bólami pleców.
 

Podstawowe rodzaje rowerków treningowych

 
Podstawowy podział rowerów treningowych dotyczy pozycji, w jakiej się ćwiczy. I tak wyróżniamy rowery pionowe, poziome oraz spinningowe. Pozycja osoby ćwiczącej na rowerze treningowym pionowym, jak sama nazwa wskazuje, jest wyprostowana lub lekko pochylona do przodu. Odpowiada to jeździe na wygodnym rowerze miejskim lub trekkingowym. Nie zaleca się takiego rodzaju sprzętu osobom, które mają problemy z kręgosłupem, gdyż jazda w takiej pozycji znacznie obciąża plecy. Powinny się nimi zainteresować osoby z problemami kardiologicznymi i układu krążenia. Regularne ćwiczenia świetnie działają na wydolność płuc oraz mięśnie pośladków, ud i podudzi.
Na rowerach poziomych ćwiczy się w pozycji leżącej. Siedzenie ma oparcie, a pedały wysunięte są maksymalnie do przodu. Taki trening nie obciąża kręgosłupa oraz pozwala na lepsze uaktywnienie mięśni brzucha, dlatego zaleca się go osobom z problemami z kręgosłupem oraz nadwagą. To dobre rozwiązanie dla osób, które wykonują „siedzącą” pracę: kierowców czy urzędników.
Z kolei rowery spinningowe służą do bardzo intensywnych ćwiczeń w pozycji mocno pochylonej, tak jak w przypadku drogowych rowerów wyczynowych. Tego rodzaju rowery przeznaczone są osób uprawiających kolarstwo wyczynowo. Pomagają utrzymać wysoką kondycję w okresie jesienno-zimowym.
 

Podział rowerów ze względu na mechanizm oporu

 
Inny podział rowerów treningowych opiera się na zastosowanym w danym modelu mechanizmie oporu wytwarzanego na potrzebę ćwiczeń. Chodzi tutaj o sposób hamowania koła zamachowego. Na rynku dostępne są rowery stacjonarne: mechaniczne, magnetyczne oraz elektromagnetyczne.
Najprostszy i najtańszy jest system mechaniczny. Regulacja oporu odbywa się w nim poprzez fizyczne zwiększanie tarcia koła roweru. To właśnie prostota jest największą zaletą takiego modelu, a wadą − głośna praca. W modelach magnetycznych regulacja oporu koła odbywa się za pośrednictwem hamulca magnetycznego. Są one droższe od mechanicznych, ale ich użytkownicy zwracają uwagę na większą dokładność i rozpiętość ustawień sprzętu. Taki rower pracuje cicho, dzięki czemu jest bardziej pożądany w domowym użytkowaniu.
W rowerkach elektromagnetycznych ustawienie siły oporu odbywa się elektronicznie, za pośrednictwem mikroprocesora i jest sterowane dzięki silnikowi elektrycznemu. Mogą być regulowane automatycznie, w zależności od zmęczenia i stopnia obciążenia serca. Praca sprzętu elektromagnetycznego przebiega bezszelestnie, a większa liczba funkcji sprawia, że model jest znacznie droższy niż jego poprzednicy. Trudniej go również naprawić w przypadku awarii.
 

Parametry rowerów treningowych

 
Podczas zakupu roweru treningowego należy zwrócić uwagę na następujące parametry: system hamowania, masę koła zamachowego, zakres stopni obciążenia, maksymalną wagę osoby ćwiczącej, zakres regulacji wysokości siodełka, zakres regulacji kierownicy, zasilanie oraz wagę i rozmiary urządzenia. System hamowania został omówiony przy rodzajach rowerków ze względu na mechanizm oporu. Przyjrzyjmy się zatem bliżej pozostałym parametrom.
 

Maty do ćwiczeń

 
Mata do ćwiczeń fitness jest jednym z podstawowych akcesoriów, dlatego też jej wybór jest bardzo ważny i należy wziąć pod uwagę wiele czynników, aby mogła ona spełnić wszystkie nasze wymagania. Najważniejszymi parametrami dotyczącymi doboru odpowiedniej maty są jej grubość, materiał, z którego została wykonana, oraz długość. Grubość maty decyduje przede wszystkim o komforcie – im grubsza mata, tym większy komfort dla ciała, a zwłaszcza dla kolan i stawów. Gdy chcemy zainwestować w bardziej mobilną matę, wtedy warto poszukiwać tych cieńszych i lżejszych. Dobra mata do ćwiczeń powinna być antypoślizgowa i wykonana z trwałego materiału, aby mogła służyć nam przez dłuższy czas. Najpopularniejsze i niezbyt kosztowne maty produkowane są z PCV. Warto jednak zwrócić też uwagę na maty z naturalnych materiałów, między innymi maty kauczukowe. Dla lepszej przyczepności mata powinna mieć również specjalną strukturę, na przykład plastra miodu. Długość maty należy dopasować przede wszystkim do swojego wzrostu, wysokie osoby powinny zainwestować w jak najdłuższą matę, aby zwiększyć komfort użytkowania.
 

Strój na fitness

 
Specjalny strój na fitness nie jest obowiązkowy, ale znacznie poprawia komfort ćwiczeń. Powinien być on elastyczny i lekki, aby nie krępował ruchów. To nie modny krój jest najważniejszy, lecz przewiewność i elastyczność ubrania. Przy wyborze stroju na fitness kobiety powinny przede wszystkim zwrócić uwagę na bieliznę. Biustonosz znajduje się najbliżej ciała i źle dobrany może znacznie zmniejszyć swobodę wykonywania ruchów. Poza tym podczas ćwiczeń piersi narażone są na wstrząsy, co może zmniejszyć ich jędrność i powodować ból. Lepiej zrezygnować z koronkowej bielizny z fiszbinami na rzecz sportowego stanika bez zapięć, wkładanego przez głowę. Można też kupić również koszulkę z wszytym biustonoszem. Top i spodnie muszą być lekkie i elastyczne, by dawać swobodę ruchów oraz umożliwiać odpowiednią wymianę cieplną. Najlepszym rozwiązaniem jest odzież termiczna, termoaktywna. Materiały tego typu ułatwiają skórze oddychanie oraz mają zdolność odprowadzania potu, czego sama bawełna już nie zapewni. Są również bardziej wytrzymałe i odporne na rozciąganie, co stanowi duży plus przy wielokrotnym praniu. Elementem, w który warto zainwestować przy kompletowaniu stroju na fitness, są buty. Zwykłe trampki tutaj nie wystarczą. I wcale nie trzeba inwestować zbyt wiele, liczy się przeznaczenie − dobre buty na fitness kupimy już od 49 zł. Muszą mieć elastyczne podeszwy, zabezpieczać nogę przez poślizgnięciem oraz zapewniać stabilność i odpowiednią wentylację. Wówczas trening stanie się dla nas prawdziwą przyjemnością.
 
 
*
Wydruk pochodzi ze strony: http://twojrynek.pl/