Piątek, 24 Listopad 2017-Jana i Flory
TwojRynek

Czas wolny

Jak kupić wózek dla dziecka?
2013-05-17Maria Zychler fot. (click) Komentarze2 komentarze
Wybór odpowiedniego wózka dla naszej pociechy wcale nie jest banalny i prosty. Producenci prześcigają się w funkcjonalności proponowanych rozwiązań i coraz bardziej atrakcyjnym wzornictwie. Również rozpiętość cenowa może przyprawić o ból głowy. Za co faktycznie warto zapłacić i jak dobrze kupić wózek dla dziecka?

 
 
 
 

Rodzaje wózków

 
Każdy młody rodzic, który stanie w obliczu konieczności zakupu wózka wie, że potrzebować będzie dwóch rozwiązań: dla noworodka, a później dziecka już siedzącego. Ze względu na funkcjonalność wyróżnić możemy zasadniczo trzy rodzaje wózków:
  • głęboki,
  • spacerowy,
  • hybrydowy (uniwersalny).
 
Ten pierwszy, z głęboką gondolą przyda się od pierwszych dni życia dziecka, kiedy to powinno ono przede wszystkim leżeć na płaskim podłożu. Maleństwo jest w nim nie tylko wożone na spacery, ale często spędza dużo więcej czasu, śpiąc w wózku w dzień, a czasem i w nocy, jeśi rodzice nie zdążyli w porę zaopatrzyć się w łóżeczko. Dlatego wózek musi być funkcjonalny, bezpieczny oraz wygodny zarówno dla rodziców, jak i maleństwa.
Wózek spacerowy, czyli tzw. spacerówka przyda się dopiero wówczas, gdy maluch będzie mógł stabilnie w nim siedzieć – w zależności od rozwoju malucha od 6-8 miesiąca jego życia. Ten zakup może się przydać na kilka miesięcy, albo i lat, w zależności od tego, jaki model wybierzemy. Oprócz typowych solidnych spacerówek dostępne są też na rynku tzw. parasolki, czyli mniejsze i lekkie wersje składane, przydatne w podróży albo jako wsparcie podczas dłuższego spaceru, gdy nóżki malucha mogą odmówić posłuszeństwa.
Coraz większą popularnością cieszą się wózki hybrydowe, łączące w jednym modelu funkcje wózka głębokiego i spacerówki. Takie rozwiązanie pozwala na oszczędność miejsca i pieniędzy, bo przechowywać trzeba tylko jeden stelaż, na którym wymiennie montuje się w zależności od potrzeby gondolę, siedzisko spacerówki lub, w niektórych modelach, fotelik. Takie rozwiązanie jest też na ogół tańsze – o kilkaset do przeszło tysiąca złotych, niż kupowanie osobno wózka głebokiego i spacerówki tej samej klasy. Tym bardziej, że w zestawach uniwersalnych coraz częściej zakupić można od razu nosidełko dla niemowlęcia oraz fotelik samochodowy.
 

Budowa wózka

 
Podstawą każdego wózka jest stelaż. To do niego przymocowane są wszystkie inne elementy. W dostępnych na rynku modelach znajdziemy dwa rodzaje stelaży:
  • krzyżykowe,
  • teleskopowe.
 
Każdy z nich ma swoje mocne i słabe strony. Stelaż krzyżykowy o budowie przypominającej literę X ma dość miękkie zawieszenie, ale po złożeniu zajmie dość dużo miejsca. Nie będzie więc najlepszym rozwiązaniem na niewielki metraż lub do małego samochodu. Ten rodzaj stelaża znajdziemy na ogół w klasycznych wózkach gondolowych. Twardsze zawieszenie dzięki amortyzatorom sprężynowym mają stelaże teleskopowe. Ich zaletą za to jest możliwość złożenia w większym stopniu i postawienia go wręcz pionowo, dzięki czemu zajmuje zdecydowanie mniej miejsca.
 
Dodatkową zaletą stelaży teleskopowych jest możliwość wyposażenia wózka z regulowaną rączkę, dzieki czemu można go z łatwością dostosować do użytku przez osoby o różnym wzroście.
Elementem niezbędnym są oczywiście koła. To ich rodzaj w dużej mierze przesądza o wygodzie uzytkowania wybranego modelu. Ich zadaniem jest nie tylko umożliwienie przemieszczania, ale też amortyzacja wszelkiego rodzaju drgań. Koła różnią się między sobą wielkością i sposobem wykonania. O ile małe kółka doskonale się sprawdzają na równych chodnikach w suchą pogodę, o tyle przeprawa z nimi przez leśne wertepy, błoto roztopów, piasek czy śnieg może się okazać wręcz niemożliwa. W trudniejszych warunkach zdecydowanie lepiej sprawdzą się koła większe, choć zajmują więcej miejsca np. w transporcie.
Warto się też zawczasu zastanowić nad rodzajem kół, które mogą być:
  • plastikowe,
  • pompowane (opony),
  • piankowe
 
Powiedzmy sobie od razu: kółka plastikowe to raczej kiepski wybór, bo przez to, że są twarde w najmniejszym nawet stopniu nie amortyzują drgań. Jazda po drodze z niewielkimi nawet nierównościami nie będzie raczej dla dziecka przyjemna. Pod tym względem zdecydowanie lepsze będą koła pompowane. Te jednak dość łatwo można... przebić. I choć stopień amortyzacji będzie zdecydowanie najlepszy, to naprawa dętki może być kłopotliwa. Można ją zakleić samodzielnie lub... zanieść do wulkanizacji. Mniejsze własciwości amortyzacyjne mają koła piankowe, których jednak nie da się przebić.
 
 
Czasem w jednym wózku znaleźć można równocześnie koła pompowane i piankowe. Znawcy twierdzą, że to najlepsze z wszystkich rozwiązań, dające świetną stabilność i zwrotność w połączeniu z dobrą amortyzacją.
 
 
Mówiąc o kołach, nie sposób pominąć elementu budowy wózka, jakim są łożyska. Mniej wytrzymałym i wygodnym rozwiązaniem są koła obracające się bezpośrednio na elementach stelażu. Większy komfort zapewnią nowoczesne łożyska kulkowe: zdecydowanie bardziej wytrzymałe i trwałe.
 
Przejdźmy teraz do elementu najbliższego ciału malucha, czyli gondoli lub siedzisku spacerówki. Wybierając tę pierwszą, pamiętajmy o tym, ze powinna ona zapewniać wygodę i wystarczającą przestrzeń. Najlepiej, by miała ok. 70-80 cm długości. Usztywniane boki zapewnią maleństwu bezpieczeństwo, a miękkie wykończenie ułatwi np. karmienie dziecka piersią.
 
Gondola może mieć też dodatkowe zaczepy do mocowania samochodowych pasów bezpieczeństwa, dzięki czemu nadaje się do przewożenia w niej dziecka samochodem. Do tego większość modeli wyposażona jest dodatkowo we własne pasy, zwiększające bezpieczeństwo użytkowania.
 
Wybierając siedzisko spacerówki zwróćmy uwagę na to, by było ono profilowane i wystarczająco głębokie, co ułatwi dbałość o delikatny kręgosłup maluszka, ale z możliwością rozkładania do pozycji leżącej. Z tyłu za główką siedzisko powinno być wzmocnione i odpowiednio sztywne. Ważne są też pasy – najlepiej by były pięciopunktowe.
 

Na co zwrócić uwagę wybierając wózek?

 
Jednym z kryteriów, jakimi posługują się przyszli rodzice przy wyborze wózka jest jego waga. Często młoda mama musi targać go sama – wkładając do bagażnika, wychodząc na spacer i wracając z zakupami, niejednokrotnie po schodach i to niekoniecznie na I piętro. Dlatego ważne, by pojazd nie był zbyt ciężki, a jeg[o waga rozmieszczona równomiernie. Z tego samego powodu ważna też jest szerokość stelaża, który powinien z łatwością mieścić się do bagażnika, umożliwiając przy tym swobodny chód na spacerze.
Liczy się możliwość złożenia, szczególnie, jeśli wybrany model będzie miał się zmieścić na niewielkim metrażu lub w bagażniku, warto wybrać taki model, który da się złożyć jak najbardziej. Ważna też jest w takim przypadku możliwość łatwego zdjęcia i ponownego założenia kół. Dla zabieganych rodziców ważne jest nie tylko to do jakiego stopnia wózek da się złożyć, ale też, czy da się to zrobić łatwo i szybko. Dlatego przed zakupem warto przetestować proces składania w sklepie – pod okiem sprzedawcy, ale własnoręcznie.
Sprawdźmy też na jakiej wysokości zawieszony jest koszyk pod wózkiem i jaka jest jego pojemność. To bardzo praktyczny i często używany element, dlatego warto się zorientować jaka jest jego pakowność.
Przy wyborze kół, sprawdźmy od razu blokady i hamulce.
 
 
Skrętność wózka
Im większa skrętność wózka, tym łatwiej nim manewrować, szczególnie na ograniczonej przestrzeni w niewielkim pokoju lub sklepie. Jednak na nierównym terenie ta funkcjonalność może utrudniać jazdę. Wówczas przyda się blokada kół, która ograniczy skrętność i ułatwi jazdę na wprost.
 
 
 
Ważnym elementem jest też rączka (lub rączki), która może być regulowana, ale też przekładana, dzięki czemu w miarę potrzeby dziecko może jechać twarz do opiekuna lub też tyłem do niego.
Wybierając gondolę lub siedzisko, nie zapomnijmy też o obejrzeniu daszka, który po rozłożeniu w różnym stopniu może chronić siedzącego w nim malucha.
 
Co na koniec? Coś co kojarzy nam się raczej z estetyką, ale i dla funkcjonalności ma znaczenie, czyli kolor. Jasnokremowa gondola będzie wyglądać pięknie.... do pierwszego deszczu. Pamiętajmy więc i o tym, wybierając wózek dla malucha.

Komentarze

  • Klaudia
    2014-05-07
    Ja mam wózek hybrydowy, model Passo z euro cart, dla mnie super bryka dla malucha, pompowane koła, duża gondola, spory kosz na zakupy, dobra amortyzacja, spacerówka też wygląda na wygodną, ale jeszcze z niej nie korzystamy, myślę że takie rozwiązanie jest bardzo dobre, ma się dwa wózki w jednym za dobrą cenę.
  • minerka
    2014-05-07
    spacerówka Lira 3 świetnie sie sprawdziła, miałam 3 spacerówki i to własnie z tej jestem najbardziej zadowolona, jest lekka, zwina i dobrze się ją prowadzi
*

Dodaj komentarz

  • Autor *
  • E-mail *
  • Komentarz *
  • Przepisz kod (wielkość liter ma znaczenie)