Niedziela, 24 Czerwiec 2018-Jana i Danuty
TwojRynek

Czas wolny

Jak kupić zabawkę dla dziecka
2012-08-24Maria Zychler, fot. keegan Komentarze2 komentarze
Gra, książeczka, a może karuzela z pozytywką? Wybór zabawki dla dziecka nie zawsze jest prosty. Szczególnie, że z każdej strony bombardują nas reklamy coraz nowocześniejszych gadżetów i wydaje nam się, że bez „zabawek edukacyjnych” dziecko nie będzie się prawidłowo rozwijać. Z drugiej strony co roku wycofywane są ze sprzedaży produkty niebezpieczne.

 
 

Rodzaje zabawek

 
Nurkując między sklepowe półki na dziale dziecięcym możemy dostać oczopląsu. Nie mogli o takiej rozrywce marzyć ci z nas, którzy szczenięce lata przeżywali dwie dekady temu. Trudno wymienić i pogrupować te masy dziecięcego dobra, jednakże spróbujemy wymienić najbardziej popularne rodzaje zabawek:
 
  • maskotki, przytulanki,
  • klocki,
  • grzechotki,
  • interaktywne, „edukacyjne”,
  • muzyczne,
  • piłki,
  • jeżdżące: rowerki, hulajnogi, duże samochodziki,
  • gry planszowe i sprawnościowe,
  • książeczki,
  • interaktywne,
  • lalki, samochodziki, roboty
  • materiały plastyczne: kredki, farby, kreda, plastelina, wycinanki, książeczki do kolorowania
 
 
Czy płeć ma znaczenie?
W pierwszych latach życia dzieci nie widzą różnic między zabawkami dla dziewcząt i chłopców. Pociąga je to, co nowe i co pozwala im lepiej poznawać rzeczywistość. Dorośli powinni w tym czasie pozwolić im na odkrywanie i eksperymenty – jeśli chłopiec woli bawić się lalką, a dziewczynka autkami, pozwólmy im na to, nie dzieląc świata na niebieski i różowy.
 
 

Materiały, z których wykonuje się zabawki

 
Tworzywa i surowce wykorzystywane do produkcji zabawek muszą przede wszystkim być bezpieczne: nie dawać możliwości skaleczenia się, nie wydzielać szkodliwych substancji, jak chrom czy ołów, ani w ogóle nie zawierać takowych (jak ftalan). Muszą być solidne, trwałe i odporne na uszkodzenia mechaniczne – niedające się zbyt łatwo złamać lub rozerwać. Muszą być łatwo zmywalne i odporne na mycie i czyszczenie, bo -szczególnie zabawki niemowlaków – dość często lądują na podłodze, a potem pod kranem. Również pluszowe maskotki powinny nadawać się do prania w pralce. Farby i barwniki użyte do pomalowania zabawek nie mogą być toksyczne, za to muszą – trwałe, nie łuszczące się.
Zabawki wytwarza się z kilku głównych materiałów:
  • drewno – jeszcze w połowie minionego wieku trudno było wyobrazić sobie zabawkę wykonaną z innego materiału. Jest bezpieczne i ekologiczne, ale pod warunkiem, że zostało pomalowane odpowiednią, czyli nietoksyczną i niełuszczącą się farbą, a przedtem gładko wyszlifowane. Niestety dziś jest nieco zapomniane przez rodziców, choć nadal produkuje się z niego klocki i autka.
  • tworzywa sztuczne – W dzisiejszym przemyśle zabawkowym stanowią niekwestionowaną większość. Dobrej jakości – są bezpiecznym materiałem – odpornym na uderzenia, barwione w masie, a więc wolne od problemu łuszczącej się farby. Niestety mogą się w nich kryć substancje toksyczne.
  • tkaniny - powinny być w miarę możliwości naturalne, nadające się do prania w pralce i bez oddzielających się włókien, które maluch mógłby np. połknąć. Ważne też, aby nie farbowały.
  • papier, karton – raczej nie dla najmłodszych, ale już dwulatkowi możemy sprezentować książeczkę z grubej tektury.
  • metal – najczęściej wykonane są z niego poszczególne elementy, które nie mogą być zrobione z plastiku, jak np. ośki kół w samochodach. Zabawki i elementy metalowe mogą być niebezpieczne, jeśli mają ostre krawędzie. Dlatego kupując np. autko, trzeba sprawdzić, czy zabawka jest złożona na tyle solidnie, że dziecko nie będzie w stanie wyjąć ostrej metalowej ośki.
 
 

Wybieramy zabawki odpowiednie do wieku

 
Zabawki muszą być przede wszystkim dopasowane do wieku i etapu rozwoju malucha. Tylko wówczas będzie się nimi bawić, kiedy odpowiadać będą jego potrzebom i aktualnym zainteresowaniom. Zabawka nieodpowiednio pod tym kątem dobrana szybko trafi do kąta.
 
Wiele zabawek na opakowaniach ma informację o wieku dzieci dla których są przeznaczone, ale najbardziej w wyborze pomoże samo dziecko. Na etapie chwytania, przyda się grzechotka, przy ząbkowaniu gryzaczek, a dla wszędobylskiego smyka, który doskonali trudną sztukę chodzenia wielkim źródłem radości może być dzwoniąca zabawka do ciągnięcia na sznurku lub popychania przed sobą.
 
Pamiętaj, że dziecko uczy się i rozwija przez zabawę właśnie. Dlatego wybieraj zabawki, które dostarczą mu wielu bodźców, działając na różne zmysły: słuchu, dotyku, wzroku.
 
Do trzeciego miesiąca życia dziecka sprawdzą się wiszące nad łóżeczkiem karuzele, kolorowe naszywki na obiciu łóżeczka, potem, między trzecim, a szóstym miesiącem odpowiednia będzie mata edukacyjna, którą spokojnie można zastąpić kolorowym kocykiem, na którym porozkładamy miękkie książeczki z tworzywa sztucznego, grzechotki, ponaszywamy naszywki o różnych kształtach i fakturze. W drugim półroczu radość sprawią kolorowe grzechotki, wiaderka, sorter z klockami. Dwulatek potrafi już zaprzyjaźnić się z przytulanką lub lalką. W tym wieku dzieci chętnie pobawią się na koniku na biegunach, dużym aucie-jeździku, hulajnodze albo rowerku. Możemy zacząć też pierwsze eksperymenty z muzyką, kupując malcowi bębenek i pokazując jak wybija się rytm, harmonijkę, czy cymbałki. Nie zastąpią ich zabawki z melodyjką, która wygrywa się sama. Można też zaproponować dziecku pierwsze wspólne rysowanie, a raczej bazgranie świecowymi kredkami po dużej kartce papieru. Od trzeciego roku życia, a więc w wieku przedszkolnym dziecko rozumie już dużo więcej. Poradzi sobie z wieloma grami i bardziej skomplikowanymi zabawkami, również takimi o mniejszych i ruchomych elementach. Przydadzą się zabawki ruchowe, jak trampolina, huśtawka, czy rowerek, ale też wszelkie akcesoria przydatne do zabawy w dom, sklep czy lekarza. Z rozumnym trzy-czterolatkiem można próbować grać w łatwe gry planszowe, o ile będzie w stanie się wystarczająco skoncentrować. Teraz zainteresowaniem mogą cieszyć się płyty z muzyką i nagranymi bajkami. Nieocenione też będą czytane przez dorosłych książeczki z obrazkami, na których maluch będzie widział to, o czym słucha. O ile dla trzylatka bajki nie powinny być zbyt długie, to pięcio-sześciolatki gustują już w dłuższych i bardziej skomplikowanych historiach.
Siedmiolatkowi, który ma już bardziej sprecyzowane zainteresowania, warto kupować książki, karty do gry, modele do sklejania, pociągi, samochody elektryczne czy zdalnie sterowane. Nieco starszym przyjemność sprawią takie zabawki, które pomogą im tworzyć, jak np. zestawy do robienia biżuterii, czy małego majsterkowicza. Jak najbardziej wskazane będą gry planszowe, zabawki doskonalące sprawność fizyczną i jak najwięcej książek.
 
Zabawki w pierwszym roku życia
Wiek dziecka                              
 Rodzaj zabawki             
0–3. miesiąc życia grzechotki, dzwoneczki, baloniki, karuzele
4.–6. miesiąc życia  dodatkowo zabawki gryzaczki, które łatwo utrzymać w ręce, szeleszczące, o różnej fakturze, mieszczące się w dłoni
7.–10. miesiąc życia  dodatkowo klocki, piłki, różnej wielkości pojemniki, wiaderka, zwierzątka, lalki, pluszaki, książeczki
11.–12. miesiąc życia dodatkowo kredki, zabawki na sznurkach, na patyku ruszające się pod wpływem ruchu, wydające dźwięk
 źródło: pediatria.mp.pl
 

Nie wierz reklamom
To nieprawda, że dla prawidłowego rozwoju dziecko potrzebuje tych wszystkich zabawek migających światełkami i wygrywających przeróżne melodyjki, które bawią się za nie. Dzieci uwielbiają światła i dźwięki, ale gotowe kompozycje rozleniwiają je, zamiast rozwijać. Dobrym pomysłem będą za to mini-organki, w których przy każdym dźwięku zapala się inne światełko albo miś opowiadający bajki z dyktafonem, na który można nagrać i usłyszeć później własny głos. Nadal jednak najlepsze są proste zabawki, wymagające od dziecka kreatywności w wymyślaniu wciąż nowych zastosowań: duże kolorowe klocki, samochody składane z dużych elementów.
 
 
Największą frajdę może sprawić zabawka, która wcale nią nie jest – plastikowy kubek i łyżka, plastikowe pudełko. Ważne, żeby każda zabawka stanowiła dla malucha wyzwanie, ale odpowiednio do jego możliwości – powinna przedstawiać stopień trudności niewiele wyższy od aktualnych umiejętności dziecka. Zbyt proste niczego nie nauczą, trudne zaś – zniechęcą.
Nie są najlepszym pomysłem gry komputerowe, które w świetle wyników wszystkich prowadzonych w tym zakresie badań psychologicznych mogą wywoływać agresję u dzieci i uzależniać, ale w pewnym momencie spotkamy się z sytuacją, kiedy wszystkie dzieci w przedszkolu czy szkole będą o grach rozmawiać, a nasz maluch nie. Warto wprowadzić elementy gier edukacyjnych, pozbawionych przemocy, pamiętając o wyznaczeniu jasno sprecyzowanych zasad dotyczących m.in. czasu spędzanego przy komputerze czy konsoli – np. codziennie przez godzinę po odrobieniu lekcji.
 
 

Na co zwrócić uwagę, wybierając zabawkę dla dziecka

 
Zacznijmy od informacji, które powinny znaleźć się na opakowaniu. Przede wszystkim musi tam być nazwa i adres producenta, a dodatkowo polskiego importera i oznaczenie CE mówiące o zgodności z unijnymi przepisami. Uwaga jednak, bo pod oznaczenie to podszywa się łudząco podobny znak używany przez chińskich producentów, oznaczający China Export, a to niestety od chińskich producentów pochodzi znacząca większość niebezpiecznych, toksycznych produktów.
Na opakowaniu lub metce powinniśmy znaleźć informacje o przeznaczeniu zabawki, zwłaszcza o tym, czy mogą się nią bawić dzieci poniżej trzeciego roku życia, jakie ryzyko wiąże się z jej używaniem i czy bawiący się nią maluch powinien znajdować się pod nadzorem osoby dorosłej. Jeśli zabawka wymaga instrukcji obsługi (a wymaga jej większość tych, które nie są zwykłymi maskotkami) wymagana jest instrukcja obsługi w języku polskim oraz informacja o sposobie konserwacji. Ważną dla rodzica informacją jest ta o ateście PZH, IMiDz lub IPCZD oraz certyfikat potwierdzający zgodność z normami (europejska – oznaczenie CE, amerykańska – oznaczenie ASTM – F963).
 
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 14 listopada 2003 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz.U. nr 210, poz. 2045), oceną zabawek przeznaczonych dla dzieci do lat 3 zajmują się:
  • Państwowy Zakład Higieny (PZH) - pod względem bezpieczeństwa i jakości zdrowotnej materiałów, z których zostały wykonane,
  • Instytut Matki i Dziecka (IMiDz) oraz Instytut Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka (IPCZD) pod względem cech użytkowych,
  • Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów UOKiK oraz Inspekcja Handlowa - nakładają na producentów i dystrybutorów zabawek normy i przeprowadzają kontrole, nakazując często wycofanie z obrotu produktów niebezpiecznych i publikując raporty z kontroli.
 
Kupując zabawki dla małych dzieci zwróćmy uwagę, czy nie mają ostrych krawędzi, drobnych i ruchomych elementów, które można oderwać i zjeść, luźnych nitek, małych otworów (w które można wsadzić paluszek, by później go nie wyciągnąć) i widocznych uszkodzeń. Nie powinno być w nich elementów szklanych czy porcelanowych (np. oczka lalek i misiów), a mechanizmy nie mogą być łatwe do zdemontowania. Zabawki emitujące dźwięk należy wypróbować przed zakupem, aby później nie okazało się, że dźwięki są zbyt głośne, wysokie, drażniące.
 
 
 
Nieodpowiednie poniżej trzeciego roku życia
 
Ten symbol na zabawce, metce, bądź opakowaniu mówi nam o tym, że artykuł nie jest przeznaczony dla najmłodszych dzieci, może zawierać małe, ruchome elementy itp.
 
 
 
Rowerki, hulajnogi i inne zabawki, na których dziecko może się przemieszczać powinny być stabilne i gwarantować wygodne i pewne hamowanie, te elektryczne z kolei nie mogą być zasilane prądem o napięciu przekraczającym 24V.
 

Ceny

 
Rozpiętość cenowa jest tak różna, że trudno ją sprecyzować, bo najtańszą przytulankę czy grzechotkę kupimy już za parę złotych, a najdroższe sięgają kilkuset, zaś dla starszych dzieci – nawet kilku tysięcy złotych. Pamiętajmy, że jakość kosztuje i autko za złotówkę daje duże szanse na to, że pochodzi z Chin. Nie ma jednak sensu kupować maluchom zbyt drogich zabawek i w zbyt dużej ilości, bo dość szybko z nich wyrosną, a dodatkowo nauczą się od małego konsumpcjonistycznej bezmyślności.

Komentarze

  • Renataa33
    2014-01-03
    A ja ze swoimi dzieciakami kupuje przez internet, fajne zabawki ostatnio wybrałam razem z nimi w tym sklepie http://www.rapidline.pl/zabawki spory asortyment i dla starszych sie cos znajdzie.
  • Heniebka
    2013-12-29
    Zawsze pytam syna, jaką zabawkę chce dostać. Ostatnio przeglądałam ofertę Smyka i m łody sam wybrał co mu się podoba. Zdecydował się na taką wyrzutnię: http://www.smyk.com/...ry-dla-dzieci-p
*

Dodaj komentarz

  • Autor *
  • E-mail *
  • Komentarz *
  • Przepisz kod (wielkość liter ma znaczenie)