Piątek, 19 Październik 2018-Piotra i Ziemowita
TwojRynek

Sport i Turystyka

Rower do rekreacji: jak go kupić?
2013-04-12źródło: Ireneusz Grzelak, sklep Red Bike w ZielonejGórze Komentarze0 komentarzy
Przeciętnemu użytkownikowi rower służy do różnych celów: przemieszczania się po mieście, przewożenia zakupów, jazdy po szosie i parkowych alejkach, ale i do dłuższych wypraw z nieco cięższym ekwipunkiem po niezbyt równym, np. leśnym terenie. Rower, który dobrze wywiąże się z różnorodnych zadań musi być w pewnym stopniu uniwersalny.


 
 
 
 

Rodzaje rowerów

 
Rodzaj jednośladu dobierzemy przede wszystkim do własnego stylu jazdy i rodzaju dróg, jakimi mamy zwyczaj się poruszać. Podstawowe rodzaje rowerów używanych w celach rekreacyjnych mamy cztery:
  • rowery miejskie,
  • rowery szosowe,
  • rowery trekkingowe,
  • rowery górskie.
 
Rowery miejskie, zwane potocznie holendrakami lub holenderkami przystosowane są do poruszania się w mieście. Ich geometria zapewnia wyprostowaną wygodną pozycję za kierownicą oraz wygodne wsiadanie i zsiadanie, co w jeździe ulicami miast, gdzie często trzeba się zatrzymywać np. na światłach, ma duże znaczenie. Opony takich rowerów są dość wytrzymałe, dzięki czemu bez uszczerbku mogą pokonywać częste wjazdy i zjazdy z krawężników. Charakterystycznym elementem roweru miejskiego jest też wygięta kierownica, a do niezbędnych należą: nóżka, lampki, dzwonek, błotniki, osłona na łańcuch i bagażnik, a czasem i koszyk na kierownicy.
Rowery szosowe są o wiele lżejsze od przyciężkawych holenderek i przystosowane do osiągania dużych prędkości na gładkiej nawierzchni. Sprzyja temu zmniejszająca opór powietrza pochylona pozycja ciała za kierownicą. Oprócz niskiej masy, rowery takie charakteryzują się sztywną ramą i cienkimi oponami bez bieżnika. Jazda na takim rowerze uskrzydla.
Do dłuższych wypraw, nierzadko z ekwipunkiem, na ubitych, ale niekoniecznie równiutkich drogach przeznaczone są rowery trekkingowe. Mają dość duże koła i wyposażenie w postaci nóżki, bagażnika, lampki i błotników.
Uznawane przez znawców za najbardziej uniwersalne, są rowery górskie. Jedyne, na których można pokonywać nawet trudne górskie szlaki i zjeżdżać w dół po wyboistej nawierzchni, nie ryzykując, że przy pierwszym kamyku wywiniemy w powietrzu orła i w najlepszym przypadku wybijemy sobie zęby. Jazda na rowerze górskim nie będzie może najszybsza, ale najpewniejsza i najbardziej bezpieczna. Może on być też bardzo lekki w zależności od zastosowanej ramy i wyposażenia. Nóżka, bagażnik i osłona na łańcuch dostosują go do warunków miejskich i nawet dalszych wypraw z ekwipunkiem, a chcąc osiągać większe prędkości na szosie, można zmienić opony napędu.
 
 
Przeglądając oferty w internecie lub modele wystawione w sklepie rowerowym możemy napotkać i na inne określenia: rowery freede'owe, zjazdowe, dirtowe, czy fourcross to modele przystosowane do specyficznych warunków i określonego stylu jazdy, wymagające osobnego omówienia. Nie znajdą one raczej zastosowania w amatorskiej jeździe rekreacyjnej. Może poza crossowymi, które są niemal tak uniwersalne jak górskie.
 
 

Na co zwrócić uwagę, wybierając rower

 
Elementów, którym trzeba się bacznie przyjrzeć przed zakupem roweru jest wiele. Najkrócej rzecz ujmując, zwracamy uwagę na ramę i osprzęt, czyli w zasadzie wszystko, co do tej ramy jest przypięte: kierownicę, koła, przerzutki, manetki, hamulce, łańcuch, zębatki oraz piasty.
Na ogół zalecane jest używanie osprzętu z tych samych grup, najlepiej jednego producenta, w praktyce jednak w granicach rozsądku można mieszać części pochodzące z różnych grup, nawet różnych producentów. Czynią też tak sami producenci rowerów, wykorzystując osprzęt różnej klasy w jednym modelu. Nie należy jednak czynić tego przypadkowo, bo poszczególne komponenty powinnych charakteryzować się podobną wytrzymałością i precyzją wykończenia, by mogły współpracować bez zarzutu. Jeśli więc do wyboru roweru potrzebna jest najpierw lektura poradnika, to przy wyborze osprzętu bezpieczniej będzie zdać się na opinię doświadczonego sprzedawcy.
 
 
Uwaga na „makrokesze”
To potoczne określenie w rowerowym świecie oznacza rower kupiony w hipermarkecie. Dziesiątki takich modeli pojawiają się na wiosnę w całym kraju, a ich wspólną, rzucającą się od razu w oczy cechą jest niska cena. Jednak o rowerze za 300 zł trudno powiedzieć, by był wysokiej jakości. W ich produkcji najważniejsze jest ograniczanie kosztów. Oszczędza się więc na materiałach, kontrolach jakości. Słabe hamulce, nieprecyzyjnie wykonane przerzutki i masa taniego plastiku to główne grzechy „makrokeszy”. W efekcie obniża się nie tylko trwałość jednośladu, ale przede wszystkim bezpieczeństwo jego użytkowania. Nie mówiąc już o tym, że trudno w markecie o doświadczonego sprzedawcę, który pomoże dobrać odpowiedni model i rozmiar oraz doradzi jak go użytkować i o niego zadbać.
 
 
 
Nie zawsze osprzęt najwyższej klasy i najdroższy oznacza najlepszy wybór. Czasem żywotność komponentów zaprojektowanych z myślą o konkretnych osiągach jest nawet krótsza niż tych średniej klasy. Jeżdżąc rekreacyjnie po mieszanym terenie, możemy nie odczuć różnicy, a nawet się rozczarować. Dlatego zawsze dobierać je należy pod kątem uprawianego stylu jazdy.
 
 
Rama
 
Minęły czasy, gdy ramy rowerowe wykonywało się ze zwykłej stali. Dziś wybierać można spośród zdecydowanie większej ilości materiałów. Podstawowymi są specjalna wysokogatunkowa stal, aluminium i włókno węglowe, choć stosuje się i inne kompozyty, a także nietypowe stopy. Trudno powiedzieć, że jeden z materiałów jest lepszy od drugiego. Posiadają inne właściwości, ale każdy z nich znajdzie swoich zwolenników.
 
Najważniejsze cechy ram ze stali, aluminium i włókna węglowego przedstawia poniższa tabela:
 
Materiał Główne rodzaje Zalety           
Wady
Stal
"Hi-Ten" - najtańsza stal konstrukcyjna o podwyższonej zawartości węgla,
Cro-Mo wyższej jakości stal z domieszką chromu i molibdenu
 
- niska cena
- dobrze tłumi drgania
- duża waga
- podatna na korozję
- ta z gorszych
stopów nie zawsze wytrzymała
Aluminium
Alu 7005 T6 najpopularniejszy, stosunkowo niedrogi stop,
Alu 6061 T6 – stop droższy, bardziej wytrzymały
- lekkie
- rama jest sztywna
- sztywna rama
oznacza słabą
amortyzację
- dość wysoka cena
Włókno węglowe - - lekkie
- dobrze tłumi drgania
- niska sztywność
boczna
- po uszkodzeniu
praktycznie
brak możliwości
naprawy
- wysoka cena
  
 
Osprzęt
 
Koła występują w kilku rozmiarach, ale najpopularniejszy z nich to 26", najczęściej spotykany w większości rowerów górskich. Rowery trekkingowe, miejskie i szosowe maja koła nieco większe - o rozmiarze 28", które lepiej sprawdzają się na asfalcie, ale są droższe. Największe koła w rozmiarze 29" stosowane są również w rowerach górskich. Jest to dobry wybór dla osób o wzroście powyżej 180 cm. Rower na takich kołach jest bardziej stabilny, łatwiej pokonuje duże przeszkody i hamuje, ale jest cięższy i mniej sterowny.
Kolejnym ważnym elementem są opony. Zmieniając je, nadajemy jednośladowi odmiennych właściwości, przystosowując go do jazdy w nawet dość specyficznych warunkach. Im opona szersza i grubsza z wyraźniejszym bieżnikiem, tym większy komfort jazdy i bezpieczeństwo.Im cieńsza, tym mniejszy stawia opór na asfalcie, pozwalając na rozwijanie większych prędkości. Cieńsza opona bez bieżnika zastosowana w rowerze górskim zwiększy szybkość osiąganą na asfalcie, przy mniejszym wysiłku włożonym w pedałowanie.
 
 
Semi-slicki to opony dla osób, które lubią prędkość i równie często jeżdżą po asfalcie, jak i po miękkim nierównym terenie. Dzięki gładkiemu środkowi stawiają niewielki opór na asfalcie, a bieżnik po bokach sprawdzi się wszędzie tam, gdzie jednoślad trzeba „wyprowadzić” na bardziej miękkiej, zapadającej się nawierzchni.
 
 
Hamulce
 
Stosowane w rowerach są hamulce trojga rodzajów:
  • cantilever,
  • V-brake (szczękowe)
  • tarczowe.
 
Tymi pierwszymi lepiej sobie głowy nie zawracać i też nie znajdziemy ich raczej w lepszej jakości sprzęcie. Nie zapewniają bezpieczeństwa, bo hamują raczej słabo, a dodatkowo są podatne na uszkodzenia. Hamulce typu szczękowego są dość ostre i wytrzymałe, choć nie najlepiej radzą sobie ze śniegiem i błotem. Popularne ze względu na dobry kompromis między ceną i jakością. Ich zaletą są też niewielkie wymagania pielęgnacyjne, co daje im pod tym względem przewagę nad hamulcami tarczowymi. Te ostatnie są najbardziej niezawodne, ostre i świetnie sprawdzają się w trudnych warunkach. Wymagają jednak dobrej konserwacji i ustawień. Jeśli więc nasz kontakt z rowerem sprowadza się do „wsiadam-i-jadę-ewentualnie-dopompuję-oponę”, lepiej je sobie odpuścić.
 

Uwaga na hamulce „tarczowe-makrokeszowe”
Tarczowy tarczowemu nierówny, można by powiedzieć. Naprawdę skuteczny i niezawodny będzie tylko taki hamulec, który został wykonany precyzyjnie, z odpowiednich materiałów. A za taki zapłacimy co najmniej 300 zł. Nie ma więc szans, by znaleźć go w rowerze „makrokeszowym” za 400 zł. Lepiej nie ryzykować i kupić lepszy rower z porządnymi hamulcami szczękowymi, niż badziew z „tarczowymi”, które mogą zawieść przy pierwszym ostrzejszym hamowaniu.
 
 
Amortyzacja
 
Przedni amortyzator ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa rowerzysty. Kiedy jest najbardziej przydatny? Gdy mamy zwyczaj jeździć po zróżnicowanej nawierzchni bogatej w różnego rodzaju przeszkody. Odpowiednia amortyzacja ma spowodować, że natrafienie na przeszkodę nie wybije koła w powietrze, ale pozwoli mu zachować kontakt z podłożem i umożliwi nieprzerwane i stabilne sterowanie rowerem. W amortyzator przedni warto zainwestować w komplecie z aluminiową ramą, którą cechuje duża sztywność. Na pewno poprawi to komfort jazdy. Tutaj należy też przestrzec przed amortyzatorami kiepskiej jakości – poprawa komfortu i bezpieczeństwa może tu być tylko pozorna.
 
Manetki
 
Służą do zmiany rowerowych biegów, czyli sterowania przerzutkami. Za ich pomocą możemy wybierać odpowiednie przełożenie do jazdy pod górę, po błocie, czy też w dół z dużą prędkością. Manetki mogą być dźwigniowe albo obrotowe, a ich wybór to indywidualna kwestia gustu.
 
Wspornik kierownicy i stery
 
Przy wyborze roweru warto też zastanowić się nas sposobem łączenia kierownicy z ramą. Do tego właśnie służą stery i wspornik. Mamy tutaj dwie możliwości:
  • wspornik ahead (a-head)- bez możliwości regulacji wysokości, dość łatwy w regulacji luzów, stosowany w jednośladach z wyższej półki,
  • wspornik klasyczny - umożliwia regulację wysokości, ale trudniej w nim zlikwidować ewentualne luzy powstałe w sterach.
 
Dodatkowe akcesoria rowerowe
 
  • siodełko – szerokie, tzw. kobiece i węższe, częściej używane przez mężczyzn, pozostaje kwestią gustu i wygody;
  • błotniki – jeśli mają skutecznie chronić przed błotem, najlepiej, by były pełne, zakrywające niemal prawie połowę obwodu koła, dość elastyczne, wykonane z kompozytów, a nie kruchego plastiku lub blachy;
  • oświetlenie – przednie i tylne zapewniają bezpieczeństwo po zmroku, ale czasem i w dzień. Najlepiej, by lampki pracowały w co najmniej dwóch trybach: ciągłym i przerywanym;
  • podnóżek – inaczej stopka, pozwala stawiać rower nawet tam, gdzie nie znajdziemy oparcia;
  • dzwonek – przyda się szczególnie w mieście;
  • bagażnik – jeśli nie kupimy go w komplecie, warto zawczasu zastanowić się, czy w przyszłości może być potrzebny i upewnić, czy wówczas będzie mozliwość zamontowania.
 

Jak wybrać odpowiedni rower

 
Jeśli nie mamy doświadczenia w doborze sprzętu dla siebie, najlepiej znaleźć w okolicy sklep, w którym doświadczony doradca pomoże podjąć decyzję. A już na pewno nie należy wówczas dokonywać zakupu w internecie. Do roweru trzeba się „przymierzyć”. Jak? Wsiadamy na rower, opierając piętę jednej nogi na umiejscowionym na samym dole pedale. Noga powinna być oparta swobodnie i wyprostowana w kolanie, a jeśli nie jest, powinna to umożliwić odpowiednia regulacja siodełka. Jeśli się to nie uda, szukajmy ramy w innym rozmiarze. Kiedy staniemy okrakiem nad ramą, przed siodełkiem, górna rura ramy powinna znajdować się ok. 2-7 cm poniżej krocza.
Wymiar ramy możemy wyliczyć też na podstawie długości nogi po wewnętrznej stronie od ziemi do krocza. Po odjęciu od tego wymiaru 33-38 cm uzyskamy wymiar ramy. Jeśli wszystkie wymiary się zgadzają, zwróćmy uwagę na ważną sprawę – czy na rowerze siedzi nam się i jedzie wygodnie. Przecież o to właśnie chodzi.
 

Ceny

 
Najtańsze bezprzecznie są „makrokesze”. Jednak po przeczytaniu naszego poradnika wiemy już, że raczej niewarte inwestycji, szczególnie te tańsze niż 600 zł. Od takiego pułapu warto startować. Proste, ale solidne modele można kupić już za ok. 800 zł. Dobrej klasy rower miejski to koszt od 1200 zł do ok. 3000 zł. Uniwersalny „góral” to wydatek co najmniej 1500 zł, ale jego cena może sięgać nawet 20 000 zł.
Chcąc kupić porządną szosówkę, trzeba się liczyć z wydatkiem rzędu od ok. 3500 zł do nawet 20 000 zł.
*

Dodaj komentarz

  • Autor *
  • E-mail *
  • Komentarz *
  • Przepisz kod (wielkość liter ma znaczenie)