Sobota, 23 Czerwiec 2018-Wandy i Zenona
TwojRynek

Sport i Turystyka

Jak kupić narty zjazdowe
2013-01-25Maria Zychler fot. (woofer) Komentarze0 komentarzy
Wybór nart nie jest łatwą sprawą. Wiąże się z też z niemałym wydatkiem, nie warto więc decyzji podejmować na chybcika. Dla pełnej satysfakcji, trzeba sobie wcześniej odpowiedzieć na szereg pytań. Jak doświadczonymi jesteśmy narciarzami? Jaki styl jazdy preferujemy? Czy chcemy jeździć tylko na przygotowanych stokach? Jaka jest nasza technika?
 

 
 

Materiał i budowa nart

 
Patrząc na nartę z góry wyróżnimy trzy jej elementy. Z przodu mamy noski, mniej więcej pośrodku pod wiązaniem znajduje się talia, a tył narty to piętka. Spodnia część nart to ślizgi, a ich brzegi – krawędzie.
 
Jeszcze nie tak dawno temu narty były po prostu drewniane. Dziś ten materiał używany jest do wykonania rdzenia deski – elementu decydującego o jej sprężystości. Pozostałe elementy wykonywane są z najbardziej zaawansowanych technologicznie materiałów: włókna węglowe i włókna szklane, stopy aluminium i magnezu, czy kewlar. Odporność nart musi być dostosowana do ogromnej prędkości od przeszło 100 km/h do nawet 200 km/h.
  

Rodzaje nart

 
Prawdziwą rewolucją w narciarstwie było opracowanie nart carvingowych. Krótsze i szersze, bardziej zwrotne wymuszają inny styl jazdy niż narty tradycyjne. Dziś w zasadzie wyparły te ostatnie, bo wszystkie typy obecnie sprzedawanych nart mają cechy nart carvingowych.
W zależności od stylu i techniki jazdy, rodzaju stoku oraz stopnia zaawansowania narciarza, wybierać można wśród kilku typów nart:
  • Allround – z tej najbardziej popularnej grupy powinni wybierać początkujący narciarze. Uniwersalne i dość miękkie świetnie nadają się do nauki i doskonalenia techniki. Wybaczają błędy, łatwo się prowadzą i dobrze trzymają na przygotowanych stokach, w zasadzie w każdych warunkach.
  • All Mountain – w stosunku do poprzedniej grupy ustawiają poprzeczkę o poziom wyżej. Świadomi narciarze docenią świetne parametry tych uniwersalnych nart. Stabilne i bardzo skrętne, dość szerokie pod stopą, nadadzą się nie tylko na przygotowane stoki, ale i poza trasy, nawet na miękkim i mokrym śniegu.
  • Race – slalomowe i gigantowe, wymagają doświadczenia, dobrej techniki, umiejętności jazdy na krawędziach i sporo siły. Mówi się o nich, że stanowią amatorską wersję nart zawodniczych. Dość wąskie pod stopą.
  • Cross – kolejny poziom narciarskiego zaawansowania to narty podobne do race służące do ostrej jazdy na trasie i poza nią, nawet na twardych i nieco oblodzonych stokach. Od poprzedniczek różnią się tym, że są nieco szersze pod stopą.
  • Freeride - szerokie i lekkie świetnie poradzą sobie w miękkim i głębokim śniegu na trasie i poza nią.
  • Freestyle – narty dla stokowych akrobatów. Dzięki zakrzywionym stopom i piętkom można na nich skakać, tańczyć, jeździć tyłem.
  • Narty do ski-touringu – narty do turystyki narciarskiej mają wiązania umożliwiające podchodzenie i odpinanie pięty buta oraz uchwyt do założenia tzw. fok, czyli specjalnej taśmy umożliwiającej podchodzenie pod stok.
  • Narty do telemarku - podobne nieco do ski-tourowych, dzięki "luźnej" pięcie umożliwiają jazdę klasyczną i widowiskową techniką skrętu z przyklękiem.
  • Fun – narty z tej grupy są krótkie – nawet do 50 cm poniżej wzrostu narciarza, przystosowane do jazdy bez kijków, szerokimi łukami.

 
 
 
Narty dla kobiet
Lżejsze i krótsze deski dla kobiet mają nieco przesunięte do przodu wiązania. Ich budowa umożliwia łatwiejsze manewrowanie, inaczej od mężczyzn zbudowanym miłośniczkom białego szaleństwa. Wyróżniają się też bogatym wzornictwem. Producenci wiedzą, że dla pań liczy się też wygląd i moda.
 

 

Ważne parametry

 
Zależną od budowy drewnianego rdzenia sprężystość dobierać należy do stopnia zaawansowania narciarza. Narty dla nowicjusza będą miękkie, lekkie o lekkim i sprężystym rdzeniu. W deskach dla zawodowców rdzeń będzie solidny, wzmocniony i wytrzymały. Sprężystość związana jest bezpośrednio z dwoma parametrami: sztywnością wzdłużną oraz twardością poprzeczną nart, które jednak nie doczekały się sprecyzowanych wartości i nie są podawane przez producentów.
Długość nart tradycyjnych dobierało się w ten sposób, by postawione pionowo czubami sięgały do zgięcia nadgarstka podniesionej do góry ręki. Dziś zasady są całkiem odmienne i uwzględniają stopień zaawansowania narciarza, jego wagę, a przede wszystkim typ nart. Narciarz początkujący powinien wybrać dla siebie narty all mountain lub allround o wysokości od 10 do 20 centymetrów poniżej wzrostu wzrostu. Długość nart wzrasta wraz z umiejętnościami narciarza i jego wagą. Deski typu race mogą mieć wysokość od 5 cm poniżej do 10 cm powyżej wzrostu narciarza, zaś freede i freestyle mogą być z nim równe lub do 10 cm wyższe. Wysokość nart oznaczona jest na nich samych jako rozmiar. Dłuższe (w większym rozmiarze) narty będą bardziej stabilne, za to krótszymi łatwiej daje się manewrować. Im mniejszy rozmiar, tym proporcjonalnie mniejszy promień skrętu, oznaczony przez cyfrę poprzedzoną literą R, np. R 15.
Kolejnym ważnym kryterium wyboru jest parametr zwany taliowaniem, czyli szerokość nart wyrażona w milimetrach przez trzy cyfry, oznaczające kolejno szerokość na dziobach, w talii oraz piętkach.
 

Jak wybierać narty używane?

 
Kupno nart używanych wiąże się z pewnym ryzykiem. Żywotność desek przewiduje się na ok. 100 dni, czyli w sumie 3-4 miesiące. Dla wielu rodzimych narciarzy wystarczą więc one na kilka sezonów. Jednak już w Alpach, gdzie sezon narciarski trwa dłużej niż u nas, zapaleni wielbiciele białego sportu potrafią wyeksploatować je już w jeden sezon. Często też można trafić na wyprzedaże w wypożyczalniach, obejmujące wyeksploatowany sprzęt. Wówczas, mimo że cena może się wydać okazyjna, istnieje ryzyko, że sprzęt nie będzie się nadawał do użycia. A dobrej jakości sprzęt jest podstawą nie tylko przyjemności, ale przede wszystkim naszego bezpieczeństwa na stoku. Jeśli więc decydujemy się na zakup desek używanych, warto pamiętać o kilku zasadach. Po pierwsze, nigdy nie kupujemy takich desek przez internet. O ile nowy fabrycznie sprzęt można dobrać na podstawie parametrów, to używany bezwzględnie należałoby obejrzeć. W pierwszej kolejności sprawdzamy stan ślizgów, pamiętając jednakże, że przed wystawieniem do sprzedaży niewątpliwie poddane były konserwacji. Jednak takie oględziny powiedzą nam na przykład, czy robione były wklejki. Jeśli tak, to zapewne narty eksploatowane były na kamienistych stokach. Ważniejszej informacji o stanie oglądanych nart dostarczy nam wnikliwe obejrzenie krawędzi. Pamiętajmy, że każda konserwacja ślizgów zmniejsza grubość krawędzi. W nowych nartach wartość ta wynosi na ogół 2-3 mm. Każda konserwacja ujmuje kilka dziesiątych milimetra. Jeśli w oglądanych deskach wynosi ona 1 mm, oznacza to, że kupujemy tak naprawdę jednorazówki, bo konserwacji nie bardzo uda się je poddać.
 

Ceny

 
Ceny samych desek bez wiązań są bardzo zróżnicowane i zależne nie tylko od typu, ale i marki oraz technologii wykonania. Używane w nie najgorszym stanie może się udać kupić już za niespełna 500 zł. Nowe to koszt od ok. 800 zł do ponad 3.000 zł. Okazyjnie może się udać kupić niesprzedane narty z poprzednich sezonów. Wówczas cena w sklepie może być o kilkadziesiąt procent niższa.
*

Dodaj komentarz

  • Autor *
  • E-mail *
  • Komentarz *
  • Przepisz kod (wielkość liter ma znaczenie)