Wtorek, 18 Grudzień 2018-Gracjana i Bogusława
TwojRynek

Motoryzacja

Kupujemy opony na lato
2012-05-04Joanna Pietras, fot. Patrick-L, sxc.hu
Opony na letnie wymieniamy, kiedy temperatura w najchłodniejszych momentach dnia zaczyna przekraczać 7 st. C. Są one twardsze od zimowych, a także zachowują większą trwałość w wyższych temperaturach. Inaczej też zbudowany jest ich bieżnik. Na co zwrócić uwagę wybierając ogumienie do samochodu osobowego? Jak kupić opony używane?
 
 
 
 

Rodzaje opon

 
Kiedy temperatura na stałe zaczyna przekraczać 7 st. C powyżej zera, opony zmieniamy na letnie, dostosowane do wyższych temperatur. Zdarzają się jeszcze kierowcy używający ogumienia wielosezonowego (całorocznego), łączącego cechy gum letnich i zimowych, o przeważnie letnim bieżniku, wyprodukowanych z uniwersalnej mieszkanki gumowej o nieco większej zawartości krzemu i silikonu. Należą oni jednak do mniejszości. I chyba słusznie, zdaniem specjalistów bowiem, opony takie nie zapewniają należytego bezpieczeństwa ani zimą, ani latem.
Ze względu na budowę wewnętrzną, wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje opon, czyli diagonalne i radialne. Te pierwsze, mocniejsze i bardziej trwałe posiadają włókna osnowy ułożone pod dwoma kątami: ukośnie w poprzek, oraz po skosie. Używa się ich przede wszystkim w w motocyklach, samochodach dostawczych, ciągnikach rolniczych oraz samochodach terenowych, Opony diagonalne, oprócz tego, że zapewniają większy komfort jazdy, wpływają niestety znacznie na zużycie paliwa. Mają też mniejszą przyczepność niż opony radialne. To właśnie te ostatnie używane są w zdecydowanej większości samochodów osobowych. Zastosowane w nich oploty stalowe, polimerowe lub poliamidowe promieniście rozchodzą się pod kątem 90 stopni.
Podstawą podziału opon jest również budowa bieżnika, która w samochodach osobowych spotykana jest w trzech podstawowych rzeźbach: blokowej, asymetrycznej oraz kierunkowej.
 
 
Rodzaj bieżnika  charakterystyka zastosowanie właściwości
Bieżnik blokowy  niewielkie bloki o różnej wielkości z rowkami połączonymi ze sobą samochody małolitrażowe o niewielkich osiągach  dobra przyczepność na śliskich nawierzchniach
bieżnik asymetryczny większe bloki protektora po zewnętrznej stronie, mniejsze po wewnętrznej dynamiczne auta o wysokich osiągach dobra przyczepność, również na zakrętach, zoptymalizowane odprowadzenie wody
bieżnik kierunkowy  Rowki rozmieszczone symetrycznie, w jednym kierunku samochody o dobrych osiągach  doskonałe własności jezdne, idealne do szybkiej jazdy
żebrowe, szarpane i żebrowo-szarpane  
ciężarówki, autobusy, samochody terenowe, pojazdy specjalistyczne
 
 
 
Nadal funkcjonuje też podział na ogumienie z dętką i bez, choć tego pierwszego rodzaju, spotykane jest obecnie coraz rzadziej.

 

Ważne parametry

 

Najważniejsze parametry opon, odczytać można z wytłoczonych w nich symboli. Są one o tyle ważne, że muszą odpowiadać zaleceniom producenta samochodu. Korzystanie z ogumienia w innym rozmiarze może zasadniczo wpływać na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Na różnych oponach można też jeździć z różną prędkością.
 
  • Przeznaczenie opony: literka P na samym początku ciągu znaków, oznacza samochód osobowy, LT i C – lekka ciężarówka.
  • Szerokość opony, zaraz po symbolu określającym przeznaczenie, mierzona jest od krawędzi do krawędzi i podawana w milimetrach.
  • Profil czyli wysokość, określa stosunek wysokości przekroju do szerokości opony (podawana jest w procentach).
  • Radialna lub diagonalna, czyli R lub B
  • Średnica podawana w calach określa wielkość felgi, na której może być założona opona.
  • Indeks nośności wskazuje maksymalne obciążenie na jedną oponę. Po przemnożeniu go przez cztery, uzyskamy maksymalną wagę auta z załadunkiem, które mogą unieść opony.
 
  • Indeks prędkości wskazuje z jaką maksymalną prędkością może jechać samochód wyposażony w taką oponę.
 
Indeks /Dopuszczalna prędkość km/h
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
H 210
V 240
W 270
VR powyżej 210
ZR powyżej 240
 
Z dętką lub bez - TL lub TUBELESS oznacza oponę bezdętkową, zaś TT lub TUBE TYPE widnieje na oponach z dętką.
 

Na co zwrócić uwagę?

 
Pierwszą sprawą jest, oczywiście dopasowanie ogumienia do wymogów producenta pojazdu. Istotna jest też data produkcji, wytłoczona z boku opony, zazwyczaj otoczona owalną ramką. Wyprodukowane po 2000 r. oznaczone są czterema cyframi, gdzie dwie pierwsze oznaczają kolejny tydzień, a dwie następne – rok produkcji. I tak oznaczenie 1710 informuje, że towar został wyprodukowany w 17 tygodniu 2010 roku. Jeśli zamiast czterech cyferek widzisz trzy, oznacza to, że opona została wyprodukowana przed 2000 rokiem. Czy data produkcji ma znaczenie? Owszem, i to istotne. Starsza guma, zleżała i twarda, szybciej się zużywa, a nawet może pęknąć w czasie jazdy co może źle się skończyć. Szczególnie jeśli była nieprawidłowo magazynowana. Dlatego kupowanie produktów starszych niż trzy lata, można określić mianem ryzykownego.
Opony należy dobrać stosownie do rodzaju tras i ilości pokonywanych kilometrów. Jeśli używane są głównie na trasie, lepsze będą szerokie, niskoprofilowe o większej przyczepności. Jeżdżąc zaś w większości po mieście można wybrać ułatwiające manewrowanie po dziurawych jezdniach, opony wąskie i wysokie. Dobierając rozmiar, należy pamiętać, aby dobrać zamienniki do ogumienia fabrycznego, bo zbyt wysokie lub zbyt niskie w stosunku do zaleceń producenta, może powodować przekłamania licznika, a nawet ocierać się o nadwozie.
Opony wymieniamy parami – na tej samej osi mogą być założone wyłącznie takie w podobnym stanie i o jednakowym bieżniku, co ma znaczenia dla bezpieczeństwa jazdy. Jeśli jedna z opon będzie bardziej zużyta, a dodatkowo z inną rzeźbą bieżnika, auto może zachowywać się niezbyt pewnie np. na zakrętach, przy manewrach, przy jeździe z dużą prędkością.
 

Opony używane lub regenerowane

 
Kupując opony z drugiej ręki, należy upewnić się, że nie są zbyt wiekowe. Nabywanie takich, które liczą sobie powyżej 5-6 lat mija się z celem – nie posłużą już one zbyt długo, a i jazdę wówczas trudno nazwać bezpieczną. Bieżnik w takiej oponie nie powinien być płytszy niż na 3,5-4 mm. Szczególnie, jeśli kierowca lubi „przycisnąć”. Nieuczciwi sprzedawcy, aby przekonać klientów potrafią nabłyszczać opony czernidłem. Jeśli po dotknięciu na dłoni zostaje intensywnie czarny ślad – uwaga, z oponami może być coś nie tak.
Zużycie bieżnika powinno być równomierne, bo nadmierne starcie z jednej strony wydłuża drogę hamowania, guma zaś musi być równa, pozbawiona guzków i nierówności, które mogą sprawiać problemy przy wyważeniu koła, hałasować i powodować drgania w czasie jazdy.
Obok opon „po prostu”, używanych, znajdziemy też ogumienie bieżnikowane, czyli regenerowane, którego ceny są o ok 30% niższe, ale bezpieczeństwo i komfort jazdy są do tejże ceny proporcjonalne.
 

Ceny

 

Różnice w cenach nowych opon mogą być nawet parokrotne, w zależności od producenta, rozmiaru i klasy. Popularne modele o szerokości od 135 do 175 mm i rozmiarze felgi pomiędzy 13 - 15 cali uszczuplą portfel o kwotę od 90 zł za sztukę za najtańszą oponę, poprzez 150 zł za taką średniej klasy, po 200 zł za markową, o bardzo dobrych parametrach.
Więcej zapłacą właściciele samochodów klasy premium, których jedna opona może kosztować nawet ponad tysiąc złotych.
Najgorszym okresem na oponowe zakupy jest wiosna, kiedy to kierowcy masowo przypominają sobie o konieczności wymiany i wraz ze wzrostem temperatury, szturmują sklepy i zakłady wulkanizacyjne. Wówczas opony sezonowo drożeją, podobnie jak jesienią dzieje się to z modelami zimowymi. Najlepszym okresem na zakup letnich opon jest zima. Tak jak dla zimowych – lato. Choć niektóre modele trzeba wówczas sprowadzać na zamówienie.