Wtorek, 24 Kwiecień 2018-Grzegorza i Aleksandra
TwojRynek

Motoryzacja

Jak kupić samochód z salonu
2012-02-10Joanna Turakiewicz, fot. jaz1111, sxc.hu Komentarze2 komentarze
Myślisz o zakupie nowego samochodu z salonu? Wbrew pozorom decyzja wcale nie musi być łatwiejsza niż w przypadku używanego. Wydasz przecież więcej pieniędzy, warto więc żeby był to zakup przemyślany. Sprawdziliśmy co trzeba wziąć pod uwagę i jakie są możliwe sposoby finansowania.

 
 
 
 

Klasy samochodów

 
Choć klasyfikacje samochodów są raczej umowne, a granice między poszczególnymi klasami płynne, można określić, że przebiegają wzdłuż dwóch linii – ceny i wielkości. Przytaczamy najbardziej popularną obiegową klasyfikację, wedle której auta dzielą się na:
  • mini (segment A) – miejskie, niewielkie, zazwyczaj dwu lub czteroosobowe o niewielkim poborze paliwa.
  • małe (segment B) - samochody miejskie cztero- i pięcioosobowe, bardziej pakowne niż te z klasy A,
  • kompaktowe (klasa niższa-średnia lub segment C) - uniwersalne samochody do miasta i w trasę,
  • klasa średnia (segment D) - samochody rodzinne
  • klasa wyższa-średnia (segment E) - duże, przestronne, wygodne, bezpieczne, tak można w skrócie opisać auta,
  • klasa wyższa (segment F lub S) - auta luksusowe. 

 

Jak wybierać samochód

 
Staranne przemyślenie wyboru jest konieczne, bo co, jeśli po kilku tygodniach okaże się, że zakupiony pojazd nie spełnia wymagań?
- Bywają przypadki, kiedy klient kupi samochód, który nie do końca spełnia jego potrzeby. Przeważnie wynika to z pośpiechu. Nie poczeka na ten swój wymarzony, tylko wybierze ten, który jest na stanie dealera, bo jedzie na wakacje. - opowiada Daniel Szczesny z salonu Citroen - Wtedy czasem padają stwierdzenia „szkoda, że nie poczekałem na model z nawigacją” albo: „jednak niebieski bardziej by mi się podobał”.
Żeby dopasować auto do swoich potrzeb, należy wyjść od analizy i określenia, w jakim stopniu realizuje je samochód dotychczas używany. Pod uwagę trzeba wziąć wiele rożnych czynników, jak np. zużycie paliwa, wielkość i pojemność silnika, obszerność wnętrza, komfort i bezpieczeństwo: - Analizujmy własne potrzeby, kupujmy produkt który je spełnia. Dzięki temu nie wpadniemy w pułapkę kupowania coraz większych albo bardziej nowoczesnych samochodów z coraz większą ilością dodatków, które nie zawsze okażą się przydatne. - radzi D. Szczesny.
 
Porównując oferty różnych producentów, zwróć uwagę przede wszystkim na:
  • wielkość i pojemność pojazdu;
  • rodzaj i moc silnika;
  • deklarowane średnie spalanie paliwa;
  • bezpieczeństwo;
  • dodatki w standardzie i opcjonalne;
  • walory estetyczne;
  • cenę i sposób finansowania;
  • gwarancję i usługi serwisu;
  • czas oczekiwania na wybrany model.
 

Wielkość i pojemność samochodu

 
Wielkość samochodu ma zasadnicze znaczenie dla komfortu użytkowania. Kierowca musi się w nim czuć dobrze. Jak mówi D. Szczesny, Polacy zwykle wolą jeździć dużymi samochodami, a potrzeby rodzin często się w tym zakresie zmieniają. Zwróć uwagę na wielkość siedzeń, ilość miejsca z przodu i na tylnej kanapie, wielkość bagażnika. Pamiętaj, że małe dziecko w foteliku jest wygodniej umieszczać na tylnej kanapie w vanie niż w kombi.
 

Rodzaj i moc silnika

 
Dyskusja o przewadze silników Diesla nad benzynowymi i na odwrót toczyć się będzie zapewne tak długo, jak długo produkowane będą oba modele. Rodzaj jednostki silnikowej trzeba dobrać do sposobu eksploatacji pojazdu. Jeśli poruszamy się głównie po mieście i nie przemierzamy wielu kilometrów, lepiej sprawdzi się silnik benzynowy. W dłuższych trasach mocniejszy i bardziej ekonomiczny może się okazać Diesel. Pamiętać przy tym należy, że w przypadku silników Diesla, trzeba się liczyć z częstszymi przeglądami oraz droższymi częściami i usługami serwisowymi.
 
Ważny też jest dobór jednostki silnikowej do rodzaju samochodu: - Jeśli jest to samochód mały, klasy B, typu opel corsa, citroen C3, silnik może nie mieć dużej mocy, ale dobrze, jeśli tej mocy jest około 75 KM.- ocenia Daniel Szczesny - Przy silniku 60-65 KM i włączonej klimatyzacji może się okazać, że będziemy mieli problem z podjazdem pod górkę.
Odpowiednio dobrany, nawet większy silnik nie musi wcale oznaczać większego spalania. Więcej paliwa zużyje mały silnik, mający poruszać samochód o stosunkowo zbyt dużej masie.
Nowością na rynku są benzynowe silniki turbodoładowane: - Są to silniki o małej pojemności, a równocześnie dużej mocy – wyjaśnia Bartłomiej Zbyrat, pasjonat samochodów – Mała pojemność gwarantuje niskie zużycie paliwa w eksploatacji miejskiej, a turbodoładowanie przyda się na trasie, przy wyprzedzaniu. Używając turbo trzeba jednak pamiętać o schładzaniu silnika – zatrzymując się na postój, nie wyłączamy od razu silnika, ale zostawiamy na ok. minutę włączony, żeby się schłodził.
 

Deklarowane średnie spalanie paliwa

 
W początkowym okresie użytkowania samochodu, każdy silnik, zanim się „dotrze” spala nieco więcej paliwa, niż deklarowana przez producenta średnia. Dopiero po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów, nawet po kilku miesiącach, silnik osiąga optymalne wartości spalania.
 

Bezpieczeństwo

 
Niektóre elementy wyposażenia, wprowadzone niegdyś przez producentów jako dodatkowe opcje, stanowią obecnie standard obwarowany wymogami Unii Europejskiej: - Należą do nich system wspomagania hamowania ABS, poduszki powietrzne czołowe a od niedawna również system kontroli trakcji ESP – wylicza B. Zbyrat – Wiele modeli posiada również w standardzie poduszki powietrzne boczne, pełniące funkcję kurtyny powietrznej. Większe samochody, które z zasady pokonują dłuższe trasy i jeżdżą z większymi prędkościami, mają tych poduszek powietrznych więcej.
Poduszki przednie czołowe znajdują się w kierownicy oraz w desce rozdzielczej przed fotelem pasażera. Boczne poduszki najczęściej montowane są w przednich fotelach, kurtyny powietrzne zaś w górnej części okien lub podsufitce. Pasażerowie podróżujący z tyłu mogą być zabezpieczeni przez boczne tylne poduszki powietrzne montowane w fotelach lub drzwiach.
Dodatkowym, zwiększającym bezpieczeństwo jazdy systemem jest antypoślizgowy ASR.
 

Dodatki w standardzie i opcjonalne

 
Bezwzględnie koniecznym wyposażeniem każdego samochodu jest klimatyzacja i trudno już chyba dostać dziś nowy fabrycznie samochód, który by jej nie posiadał. Stale rośnie zainteresowanie wbudowanymi fabrycznie nawigacjami, choć nadal wielu kierowców preferuje osobne. W samochodach wyższej klasy wbudowana nawigacja stanowi już standard.
Bardzo przydatne są funkcje ułatwiające prowadzenie samochodu. Wielu kierowców przyzwyczaiło się do czujników parkowania, które wykrywają znajdujące się za samochodem przeszkody i sygnalizują je dźwiękowo albo pokazują na ekranie, ale producenci tworzą nowe, coraz bardziej zaawansowane rozwiązania: - Asystent parkowania sam kręci kierownicą podczas wykonywania manewru – relacjonuje Marian Dziubałka z autokomisu MaxMar – Samochód sygnalizuje, w którym momencie kierowca ma się zatrzymać i wrzucić bieg wsteczny, a manewr wykonuje sam. Powie nam również, kiedy konieczna jest korekta i sam ją wykona. Potrafi zaparkować w zatoczce, prostopadle, ale też wyjechać w sytuacji, kiedy auto jest zastawione na parkingu innymi samochodami.
Opcją przydatna zwłaszcza w trakcie dłuższych podróży będzie tempomat, który umożliwia ustawienie stałej prędkości bez konieczności ciągłego trzymania nogi na pedale gazu. Z kolei tempomat aktywny, który monitoruje prędkość jadących przed nami pojazdów i naszą do nich odległość, przydaje się również w mieście. W razie zbytniego zmniejszenia odległości redukuje również prędkość, a w razie potrzeby nawet zatrzyma samochód.
To nie wszystko, co samochód może robić za kierowcę: - Może też za niego pilnować pasa ruchu. - podpowiada M. Dziubałka – Jeśli zdarzy się, gdzieś na autostradzie, przy dużej prędkości, że zagapimy się i niechcący zjedziemy na sąsiedni pas, samochód zasygnalizuje tę zmianę pasa i sam skoryguje powrót na właściwy pas.
Wśród ciekawych opcji znajdziemy też asystenta martwego pola, który przy próbie zmiany pasa zasygnalizuje, jeśli nie powinniśmy w danym momencie wykonywać manewru.
Ciekawy trend zauważa Bartłomiej Zbyrat. Otóż coraz większym zainteresowaniem cieszą się samochody wyposażone w automatyczną skrzynię biegów: - Sądzę, że za kilka lat samochody z manualną skrzynia biegów na rynku wtórnym będą traktowane jak dzisiaj te bez klimatyzacji.
Bardzo przydaje się komputer pokładowy, który poinformuje kierowcę o aktualnym zapasie paliwa, spalaniu chwilowym i średnim w danym okresie i ilości kilometrów, które jeszcze możemy przejechać do kolejnego tankowania. Ostrzeże też o możliwości wystąpienia przymrozków i gołoledzi. Komputery pokładowe znajdują się w standardzie większości modeli od klasy compact wzwyż.
 

Walory estetyczne

 
Estetyka to nie tylko kolor auta czy tapicerki. Wygląd samochodu można spersonalizować przez przyciemnienie szyb, zamontowanie na zderzakach chromowanych listew, czy – jak podpowiada Daniel Szczesny – wiecznie modnych felg aluminiowych. Koszt może być diametralnie różny w zależności od tego, czy chcemy, żeby auto o kolorze opalizującego karmazynu przyjechało do nas od producenta, czy zdecydujemy się na tuning i np. karoserię okleimy folią. Przy tej drugiej opcji warto wydać kilka złotych więcej i kupić folię dobrej jakości, która nie spowoduje uszkodzeń i utraty gwarancji na lakier.
 

Cena i sposób finansowania

 
Nie da się pominąć wymiaru finansowego. Niezależnie od ceny, formy zakupu mogą być dwie: gotówkowy lub kredytowany. Rozważając możliwości zaciągnięcia kredytu, porównanie zawsze warto zacząć od ofert dostępnych w salonach dealerskich. Większość dealerów oferuje kredyty swoich banków fabrycznych lub partnerskich, stąd bardzo atrakcyjne nieraz promocje. Kredyty udzielane na zakup samochodu mają przeważnie korzystniejsze oprocentowanie niż konsumpcyjne gotówkowe. Czasem bardziej opłacalny okaże się zakup kredytowany niż pozbawianie się całej rezerwy gotówkowej na zakup samochodu. Zdarza się, że importerzy przygotowują promocje kredytowe, jak np. 50na50, w której 50% wartości samochodu wpłaca się przy odbiorze, a pozostałą kwotę po roku. Pozostała do zapłaty kwota może być oprocentowana standardowo, nieoprocentowana lub mieć niskie, korzystne dla kupującego oprocentowanie. Są również promocje z dłuższym okresem kredytowania, który może trwać nawet 8 lat.
Banki powiązane z daną marką gwarantują też przeważnie bardzo szybką decyzję o przyznaniu pożyczki – nawet w pół godziny i uproszczone procedury.
Do niedawna przy zakupie kredytowanym banki praktykowały dokonywanie zastawów rejestrowych. Wówczas bank był wpisywany do dowodu rejestracyjnego pojazdu. W tej chwili częściej preferowanym zabezpieczeniem jest cesja polisy autocasco albo przeniesienie własności pojazdu pod warunkiem zawieszającym. Oznacza to tyle, że bank może przejąć samochód, kiedy klient przestanie spłacać raty. Dopóki kredytobiorca spłaca kredyt, bank nie widnieje w dowodzie rejestracyjnym.
 

Gwarancja i usługi serwisu

 
Przed zakupem samochodu konkretnej marki, warto też zwrócić uwagę na warunki gwarancji i usługi serwisu. Standardowy, określony w ustawie czas gwarancji wynosi dwa lata. Niektórzy producenci udzielają dłuższej gwarancji bezpłatnie, dla jej utrzymania jednak niezbędne jest wykonywanie przeglądów w określonych przez niego terminach. Przeważnie przeglądy te są częstsze niż przy standardowej gwarancji. Niektórzy producenci dają też możliwość wykupienia dodatkowej gwarancji za stosowną opłatą. Wówczas regularność przeglądów nie zmienia.
 
 
 

Komentarze

  • lunnnkowska
    2014-10-23
    Przy zakupie auta warto jest zwracać uwage na takie salony jak Golemo w Krakowie. Powiem szczerze ze to jest rzeczywiscie bardzo fajny auto salon. Bedziecie zadowoleni z zakupu.
  • mikołaj7
    2014-04-22
    Na szczescie ja mam godny polecenia auto salon w którym wiem ze na 100% warto jest kupic auto. To salon Golemo w Krakowie. Naprawde szczerze polecam jesli chcecie kupic nowe, czy używane ale pewne auto.
*

Dodaj komentarz

  • Autor *
  • E-mail *
  • Komentarz *
  • Przepisz kod (wielkość liter ma znaczenie)