Poniedziałek, 18 Grudzień 2017-Gracjana i Bogusława
TwojRynek

Motoryzacja

Wybieramy odpowiedni olej silnikowy
2011-09-11Maria Zychler fot. bigevil600 sxc.hu Komentarze1 komentarz
Reklamy olejów silnikowych są dynamiczne i drapieżne. I jak każde reklamy perswadują: kup! ten jest najlepszy.
 
W praktyce najlepszy nie znaczy, że dla każdego. Bo spróbuj wlać syntetyka najnowszej generacji do swojego wiernego, ale wysłużonego Audi 80, a w najlepszym przypadku zafundujesz sobie generalny remont silnika.
 
Różnice między olejami syntetycznymi, półsyntetykami i mineralnymi wynikają z tzw. bazy olejowej, zastosowanej w każdym z nich. Bazy syntetyczne powstają w drodze syntezy chemicznej. Cechuje je większa odporność na starzenie. Dobrze też znoszą wysokie temperatury. Zaś oleje mineralne tworzy się w procesie rafinacji ropy naftowej. Ich cechy, to większa gęstość i mniej stabilne parametry.
 
Pod żadnym pozorem, nie należy mieszać z sobą różnych olejów. Dotyczy to też następstwa wlewania ich do silnika. Nigdy nie wlewaj rzadszego oleju, gdy dotąd używałeś gęstego. Jeśli dotąd Twoje auto jeździło na syntetyku, możesz używać go nadal, bądź zastąpić półsyntetykiem lub mineralnym. Półsyntetyk możesz zastąpić mineralnym, ale już nie wrócisz do oleju syntetycznego. Zaś od mineralnego nie ma odwrotu.
 
Przy wyborze oleju, kieruj się konkretnymi parametrami podanymi na jego opakowaniu, ale też przez producenta auta np. w instrukcji obsługi. Producenci często testują pracę konkretnego modelu silnika z różnymi olejami. Stąd wynikają tzw. aprobaty, wydawane poszczególnym produktom. Aprobatę znajdziesz najpewniej w instrukcji obsługi samochodu. Sprawdź dokładnie jej numer i zgodność z numerem na opakowaniu oleju. Uwaga! Nie są aprobatą zalecenia producenta, np. w reklamach odnośnie używania oleju określonej marki. To przeważnie tylko działania marketingowe, wynikające z umów między podmiotami.
 
Lepkość określa „zachowanie” oleju w różnych temperaturach. Znajdź na opakowaniu oznaczenie SAE (Society of Automotive Engineers). Weźmy na ruszt następujące:
 
5W-40
 
Literę „W” odczytamy jako Winter, a znajdująca się przy niej liczba charakteryzuje właściwości oleju w niskich temperaturach zimowych. Im niższa, tym rzadszy jest w niskich temperaturach olej, a więc tym lepiej dla silnika. Najwyższe wartości oznaczają konsystencję miodu, czy nawet smoły. Wyobraź sobie jak pracuje wówczas twój silnik… Następna cyfra określa właściwości oleju w temperaturach wysokich. I tutaj również występuje zależność: im niższa wartość, tym silnik pracuje lżej. Ale uwaga: wysokie wartości oznaczają pracę z większym obciążeniem i warstwę oleju, chroniącą silnik przed zatarciem. Olej 0W-30 w całym zakresie temperatur będzie rzadki i spowoduje mniejsze opory. Z kolei ten, oznaczony 10W-60 nawet przy wysokich temperaturach zachowa lepkość i nie spłynie ze ścianek cylindrów.
Przytoczone oznaczenie 5W-40 oznacza olej wielosezonowy. Spotkasz też na opakowaniach oznaczenia pojedyncze: SAE 5W, SAE 10. Taki olej dedykowany jest na określoną porę roku.
 
Kolejne oznaczenie, które możesz znaleźć na butli oleju to API (American Petroleum Institute). API kwalifikuje jakość olejów w zależności od warunków eksploatacji silników, w podziale na silniki benzynowe i Diesla. Oznaczenie API wygląda np. tak: API SL/CF. Co się za tym kryje? Litera S oznacza oleje do silników benzynowych, C – Diesla. Za nimi występują kolejne litery, charakteryzujące jakość danego oleju. Im dalsza litera w alfabecie, tym nowsza generacja i wyższa jakość oleju.
I kolejna klasyfikacja: ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles), czyli europejski odpowiednik SAE. Standardy ACEA są bardziej rygorystyczne, niż API, i dla europejskich użytkowników bardziej wiarygodne.
Instytut dokonuje klasyfikacji olejów w trzech grupach: ACEA A dla silników benzynowych, ACEA B dla silników Diesla w samochodach osobowych oraz ACEA E dla wszystkich silników Diesla o większej pojemności (w ciężarówkach, maszynach rolniczych itp.) Za literą A,B,E jest umieszczana cyfra, charakteryzująca jakość oleju. Im wyższa cyfra, tym wyższa również jakość oleju. Po myślniku podany jest rok wydania danej specyfikacji. I tak np. ACEA A1 będzie oznaczać olej o jakości standardowej, ale ACEA A5 mówi o tym, że oznaczony olej daje możliwość redukcji konsumpcji paliwa oraz umożliwia wydłużenie rekomendowanych przez producentów przebiegów między obsługowych.
Choć producenci olejów syntetycznych starają się nieraz przekonać, że jest inaczej, to oleje najnowszej generacji użyte w starym silniku prędzej go uszkodzą, niż np. pomogą zmniejszyć zużycie paliwa, o czym doskonale wiedzą mechanicy i diagności mający do czynienia z różnymi przypadkami „uszczęśliwiania auta na siłę”. Nie ufaj ogólnikowym hasłom reklamowym, tylko sprawdzaj zawsze dokładne parametry, które pomogą dobrać olej najlepszy z najlepszych, czyli odpowiedni akurat dla tego konkretnego silnika. Pamiętaj o kolejności rzetelności wskazówek: instrukcja obsługi pojazdu, w tym atrybuty dla poszczególnych olejów wydane przez producentów, obsługa autoryzowanych serwisów konkretnych marek, a w końcu profesjonalne wyszukiwarki na stronach producentów olejów, które na podstawie wprowadzonych parametrów silnika, pomagają dokonać bardzo konkretnych wyborów..
 
 

Komentarze

  • mesko
    2017-11-03
    Przeszedłem na Venol na początku tego roku. Zmiana zdecydowanie na plus z wielu powodów. Pierwszy raz zauważyłem, że sama zmiana smarowania, przyniosła aż taki efekt. Mam na myśli poprawę mocy, ogólnego działania silnika, bo w końcu przestałem mieć zimą problemy z rozruchem. Samochód lepiej chodzi, nie mam ubytków oleju, silnik jest czysty. Z czasem zobaczymy jak to wpłynie na eksploatację silnika, ale przynajmniej na razie jesteśmy zadowoleni.
*

Dodaj komentarz

  • Autor *
  • E-mail *
  • Komentarz *
  • Przepisz kod (wielkość liter ma znaczenie)