Sobota, 20 Październik 2018-Ireny i Kleopatry
TwojRynek

Motoryzacja

Jak kupić samochód dla całej rodziny?
2018-04-06Izabela Bohdanow fot. sxc Komentarze0 komentarzy
Jaki kryteriami kierować się, wybierając samochód rodzinny? Współczesny zmotoryzowany rynek jest tak obfity w propozycje, że każda rodzina, nawet najbardziej liczna, znajdzie coś dla siebie. Przyjmijmy, że tego rodzaju auto ma służyć nam w czasie dłuższych wypadów, choćby na wakacje, a nie tylko między domem a szkołą i pracą. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Przy wyborze samochodu rodzinnego powinniśmy kierować się przede wszystkim jego wielkością, ale też jego funkcjonalnością. Poza najważniejszym bezpieczeństwem, warto zwrócić uwagę na schowki, tapicerkę, bagażnik, paliwo, klimatyzację czy nawet multimedia, nieodzowne w dzisiejszych czasach. Na początek przyjrzyjmy się bliżej jednym z najważniejszych kryteriów – wielkości.
 

Podział segmentów

 
„Miniatura” segmentu A (miejskie mini) przy wyborze auta dla całej rodziny nie powinna być brana pod uwagę. Bywa najczęściej drugim samochodem w rodzinie. Sprawdzi się doskonale na niewielkich dystansach, kiedy nic nie trzeba pakować, a jedynie szybko i tanio dotrzeć z jednego punktu do drugiego. To jednak zbyt mało, by stanowić opcję w rankingu aut rodzinnych. Nieco większe są samochody o segmencie B, jednak też przeznacza się je do jazdy po krótkich odcinkach. Dopiero od litery „C” zaczynają się możliwości, które należy brać pod uwagę w trosce o komfort swojej rodziny.
 

Segment C – kompakty

 
Kompakty to auta wystarczająco duże, żeby pomieścić pięć osób, ale w takiej konfiguracji nie zapewnią wystarczającej wygody. Najlepiej nadaje się dla czterech osób, zwłaszcza gdy są potrzebne dwa foteliki. Bagażnik jest średniej wielkości. Jednak modele w wersji kombi pojemnością mogą konkurować z wyższymi segmentami, na przykład Skoda Octavia może mieć pojemność nawet 610 litrów. Wystarczająco dużo przestrzeni, by zmieścić wózek i kilka bagaży, mają takie modele, jak Audi A3, Volvo V50, Hyundai i30 z 2012 roku, Ford Focus, Opel Astra, Chevrolet Cruze, Peugeot 308 SW. Na niewielkich dystansach dla rodziny z dwójką dzieci takie samochody w zupełności wystarczą, pod warunkiem, że użytkownicy nie mają zbyt wygórowanych oczekiwań. Do kompaktu zmieści się wprawdzie mała rodzina, ale nie jest to produkt specjalnie dla niej przeznaczony. Przykładem auta segmentu C jest nieśmiertelny Volkswagen Golf. W Polsce dużą popularnością cieszą się również „kombiaki” Kia Cee`d czy Skoda Octavia.
 

D i E – klasa średnia i średnia-wyższa

 
Za segmentami D i E kryją się samochody większe (D) oraz całkiem spore (E), w dodatku doskonale wyposażone, luksusowe limuzyny. Wersje kombi są jeszcze lepsze. Dla rodziny z dwójką dzieci będą to już auta wygodne, w których znajdziemy dużo miejsca na bagaże. Kierowca także będzie zadowolony, ciesząc się dynamiczną jazdą. Większą popularnością pomimo mniejszej pojemności cieszą się auta z segmentów D. Powodem tego jest cena i spalanie paliwa. Auta w segmencie D zapewniają średnio o około 100 litrów bagażnika więcej, czyli w przypadku sedanów między 400 a 500 litrów z hakiem. Dolną granicę prezentują takie modele jak Seat Exeo ST czy Honda Accord, około 550 litrów zaś zapewnią takie auta jak Peugeot 508 SW, Hyundai i40 CW i Ford Mondeo. Pomiędzy tymi wartościami plasują się Audi A4 (490 l), BMW 3 (495 l) czy Renaul Laguna (510 l). Wnętrze tych aut jest bardziej przestronne niż w kompakcie. To wprawdzie nie limuzyna, ale wyposażenie bywa już bardzo bogate, a ceny względne. Te auta rodzinne jednocześnie potrafią doskonale się prezentować i przyspieszać, nie pożerając zbyt szybko paliwa. To tak zwana klasa średnia. Najlepszą pojemność w tym segmencie ma Skoda, model SuperB, kombi, zapewniając 630-660 litrów.
Samochody klasy E (średnia-wyższa), choć mogą lepiej sprawdzić się podczas dłuższej wycieczki, są odpowiednio droższe, pod wieloma względami zbliżając się do modeli luksusowych. Są produkowane z myślą o rodzinie, ale też o biznesmenach. Tutaj jednak dopiero można myśleć o wstawieniu na tylną kanapę trzech fotelików i bezpiecznej jeździe pięcioosobowej. Do samochodów klasy E zaliczamy: Audi A6, BMW 5, Volvo S80.
 

Segment I – samochody terenowe i SUV-y

 
Pod literką „I” kryją się samochody terenowe oraz SUV-y, przeznaczone do poruszania się po drogach utwardzonych. SUV-y są ogromne i bezpieczne, zapewniając wystarczająco dużo przestrzeni. Zapewniają wysokie miejsce za kierownicą. Są luksusowe, więc użytkownicy mają dostęp do wszelkich bajerów. Rozmiar ma jednak swoją cenę, nie tylko podczas zakupu, ale też użytkowania, zwłaszcza tankowania. Nie powinny się na nie decydować osoby, którym leży na sercu dobro środowiska. Posiadanie SUV-a jest kosztowne również podczas przeglądów. Duża waga powoduje, że wszystkie elementy kosztują więcej, za to zużywają się szybciej. Czego się jednak spodziewać, skoro wyglądają jak ciężarówki. Nie wszędzie też uda się zaparkować z takimi gabarytami. Do zalet tego modelu należy to, że można przewieźć więcej niż pięć osób. Poza tymi wszelkimi utrudnieniami jest to zawsze jakiś wybór dla tych, którzy nie przejmują się wysokimi kosztami i mogą pozwolić sobie na wiele luksusu. Do SUV-ów zaliczamy takie modele jak: Audi Q7, BMW X5, Porsche Cayenne, Volkwagen Toureg czy Volvo XC90.
Jeśli nie możemy pozwolić sobie na SUV-y, ale chcielibyśmy otrzymać przestrzeń w połączeniu z pozostałymi walorami praktycznymi, nie musimy rezygnować z marzeń. Idealnym rozwiązaniem mogą być SAV-y, czyli mniejsze odmiany SUV-ów. Należą do nich takie samochody jak: Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLK, Volkswagen Tiguan, Volvo XC60. Są to auta dość duże, z bagażnikami podobnymi jak w górnych granicach klasy D (około 500 litrów). Niektóre modele, na przykład Citroën C-Crosser czy Peugeot 4007, umożliwiają przewiezienie siedmiu osób. Znajdziemy w nich dużo przestrzeni wokół pasażerów, zmieścimy spory bagaż, a jako kierowca będziemy siedzieć wyżej od innych kierujących na drodze, tym samym też bezpieczniej. Poza tym SAV-y wyglądają zgrabnie, nie ważąc i nie paląc tyle co ich droższe odpowiedniki.
 

Segment K – vany

 
Na vany decydują się kierowcy, dla których najbardziej liczą się rodzinne wycieczki i walory praktyczne, a którzy nie oglądają się na sylwetkę i osiągi. Ta klasa nastawiona jest dokładnie na rodzinę, liczącą pięć osób i więcej, oraz dodatkowy bagaż. W przypadku vanów także można dostać mniejsze wersje, będące tylko nieco podwyższonymi wersjami segmentu C. Minivan nie będzie większy od zwykłego samochodu kompaktowego, ale na pewno wyprzedzi go pod względem funkcjonalności, choćby w przypadku liczby schowków.
Wprawdzie vany są samochodami rodzinnymi, jednak wybór zależy od osobistych preferencj kierowcy. To, co dla jednych będzie najlepsze w vanie, innym nie przypadnie do gustu. Zrzekną się ich dla uniwersalnej klasy D lub E, SUV-ów lub odpowiednio skonfigurowanych kompaktów. Przy wyborze samochodu rodzinnego należy brać pod uwagę upodobania nie tylko kierowcy, ale także pozostałych członków rodziny, zwłaszcza dzieci.
 
 
*

Dodaj komentarz

  • Autor *
  • E-mail *
  • Komentarz *
  • Przepisz kod (wielkość liter ma znaczenie)