Sobota, 22 Lipiec 2017-Magdaleny i Bolesława
TwojRynek

Motoryzacja

Jak kupić gaśnicę samochodową
TwójRynek.pl 10/2013Agnieszka Skubiszewska, fot. (pinkfloyd) Komentarze1 komentarz
Często do zakupu gaśnicy samochodowej nie przywiązujemy większej wagi i równie często zapominamy o sprawdzaniu terminu ważności czy jej legalizacji. Tym sposobem narażamy siebie i bliskich na niebezpieczeństwo, mandat, a nawet odmowę wypłaty ubezpieczenia – w przypadku niesprawnej, przeterminowanej gaśnicy. Które gaśnice są najlepsze i na jakie parametry zwrócić uwagę przy jej zakupie?
 
 
  
Wbrew temu, co myślimy pożary samochodów zdarzają się dość często, ale raczej rzadko dochodzi podczas nich do wycieków paliwa. W większości przypadków powodem jest zwarcie w instalacji elektrycznej lub przebicia z przewodów wysokiego napięcia.
 
Gaśnica ma za zadanie stłumić pożar w zarodku, więc w początkowej fazie wystąpienia ognia jest niezbędna i może się bardzo przydać. W przypadku, gdy z dala od zabudowań dojdzie do zwarcia i przewody zaczną się tlić skutecznie możemy poradzić sobie sami, mając do dyspozycji sprawną gaśnicę. Natomiast w razie większego pożaru zyskujemy trochę czasu przed przyjazdem straży pożarnej.
 
W obowiązkowym wyposażeniu samochodów gaśnica pojawiła się już kilka lat temu. I choć przeważało zdanie - zwolenników tego rozwiązania, że gaśnica w chwili zagrożenia pożarem może uchronić pojazd przed spaleniem, to znaleźli się także przeciwnicy. Uważali oni, że mała gaśnica nie jest w stanie stłumić ognia, jedynie naraża kierowcę na niebezpieczeństwo podczas podjęcia próby podjęcia akcji ratowniczej. Znaczący był także fakt, że często kierowcy nie potrafią się nimi posługiwać i nie pomaga nawet instrukcja, gdy w stresie próbujemy uruchomić gaśnicę.
 
W przepisach nie znajdziemy dokładnych wytycznych w jaką gaśnicę ma być zaopatrzone nasze auto. Pojawia się tylko informacja, że musi być to gaśnica co najmniej 1-kilogramowa i... praktycznie to wszystko. Nie zawsze pamiętamy, że samo posiadanie jej w samochodzie to nie wszystko i niezmiernie ważna jest jej sprawność (ważny przegląd techniczny, który należy przeprowadzać raz na 12 miesięcy). Nie wspomina się także w przepisach - do gaszenia czego ma ona być, a czym innym gasi się przecież paliwo, a czym innym gazy. W związku z tym kierowcy zaopatrują się często w najtańsze 1 kilogramowe gaśnice, której skuteczność tak naprawdę jest znikoma i możemy ją użyć co najwyżej przez 6-7 sekund. Żaden kierowca w tak krótkim czasie nie jest w stanie stłumić ognia. Sugeruje się kupowanie gaśnic większych, ale tu pojawia się z kolei problem gdzie taką gaśnicę trzymać w samochodzie.
 

Rodzaje gaśnic samochodowych

 
Najtańsze dostępne w sklepach produkty to tzw. gaśnice z nabojem. Składają się one z korpusu, w którym znajduje się kilogram proszku gaśniczego oraz nabój zawierający kilkanaście gramów sprężonego dwutlenku węgla. Urządzenie to działa podobnie do popularnych kiedyś autosyfonów, z tą różnicą że zamiast wody wyrzuca proszek gaśniczy. Po wciśnięciu dźwigni na głowicy mechanizm sprężynowy przebija membranę w naboju, a wtedy rozprężający się gaz wypycha proszek gaśniczy przez rurkę i dyszę głowicy.
Inaczej skonstruowane są nowoczesne, nieco droższe gaśnice „ciśnieniowe", które zawierają czynnik roboczy (azot) pod ciśnieniem ok. 15 atm zmieszany z proszkiem gaśniczym. Są one zdecydowanie bardziej niezawodne, gdyż mają prostszą mechanikę i manometr kontrolny, a proszek gaśniczy nie ma kontaktu z powietrzem.
 

Klasy gaśnic do auta czyli ABC gaśnic

 
Ze względu na rodzaj gaszonego materiału wyróżnia się kilka klas gaśnic:
  •  A – do gaszenia ciał stałych tj. jak plastiki, wykładziny, izolacje czy elementy gumowe oraz inne materiały stałe pochodzenia organicznego. Ze względu na to, że w samochodzie dużo jest tego typu substancji dlatego jedną z klas pożarowych gaśnic do auta powinna być właśnie klasa A. Jednak w praktyce wiele tańszych gaśnic proszkowych ma oznaczenie tylko B i C, tym bardziej, że przepisy nie nakazują mieć w aucie gaśnicy typu np. ABC.
  • B - do gaszenia palnych cieczy oraz materiałów topiących się na skutek wzrostu temperatury: paliw, olejów, rozpuszczalników i niektórych tworzyw sztucznych.
  • C - do gaszenia gazów palnych, takich jak propan, butan, acetylen lub mieszanka tych substancji, np. popularny autogaz.

 

Jak wybrać dobrą gaśnicę?

 
Dobra gaśnica jest odporna na warunki występujące w aucie, która jest zdecydowanie lepsza od bardziej awaryjnej, w której gaz wypędowy umieszczony jest w naboju „syfonowym”.
Lepsze gaśnice możemy także rozpoznać po manometrze w pobliżu zaworu. Zazwyczaj mają one oznaczenie ABC i nadają się do gaszenia ciał stałych, łatwopalnych cieczy i gazów.
W tych modelach gaz wtłoczony jest do hermetycznego korpusu. Dzięki temu, że korpus jest szczelny, proszek gaśniczy nie jest narażony na kontakt z wilgocią i nie grozi mu zbrylenie - w przeciwieństwie do tańszej gaśnicy „nabojowej”.
 
Dlatego kupując gaśnicę jakiegokolwiek producenta, musimy zwracajmy baczną uwagę na datę ważności i atest (powinniśmy odnaleźć na gaśnicy wyraźny numer tego atestu). W Polsce atesty na gaśnice wydaje Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej (CNBOP) w Józefowie pod Warszawą.

Gdzie kupić gaśnicę?

Przy wyborze gaśnicy nie kierujmy się tylko ceną - możemy na tym tylko stracić.
W gaśnicę samochodową najlepiej zaopatrzyć się w sklepie specjalizującym się w sprzedaży sprzętu gaśniczego. Informację o najbliższym sklepie można uzyskać np. w każdej placówce straży pożarnej. Wtedy mamy pewność, że jest to gaśnica dobra, sprawna, z atestem i personel systematycznie sprawdza jej ważność. Ale to nie zwalnia nas z sprawdzenia tych wszystkich parametrów. Gaśnice kosztują tam nie więcej niż w markecie, a mniej niż w innych sklepach. Mamy tam możliwość zapoznania się z różnymi produktami i wybrania najbardziej odpowiedniego, możemy liczyć też na doradztwo obsługi. Inna sytuacja może mieć miejsce przy zakupie gaśnicy w supermarkecie czy na stacji benzynowej, gdzie narażamy się na nabycie sprzętu, którego legalizacja straciła już ważność lub straci ją za kilka miesięcy.
 
 
Pamiętaj: Gaśnica nie powinna być przewożona „luzem” – do niczego nie przytwierdzona. Podczas zakrętów, hamowań czy kolizji może się ona przemieścić i dostać się pod pedał. Natomiast podczas gwałtownego hamowania, czy wypadku stanowi ona ruchomy pocisk – niebezpieczny dla wszystkich podróżnych.
 
 

W jaki sposób należy gasić auto?

 
Jak się należy zachować, gdy w aucie wybuchnie pożar – przydatne informacje:
  • Nie wpadajmy w panikę.
  • Pamiętajmy: najważniejsze jest bezpieczeństwo twoje bezpieczeństwo!
  • Zacznijmy od wezwania straży pożarnej.
  • Nie próbujmy sami gasić auta jeżeli widzimy, że oznaki pożaru są znaczne tzn. duże płomienie, czarny dym.
  • Nie otwierajmy maski, jeżeli nie mamy pewności, że opanujemy pożar w komorze silnika. Kierujmy strumień gaśnicy w okolice grilla czy nadkola. Poniesienie maski może spowodować rozniecenie ognia, kiedy powietrze się tam dostanie.
  • Jeżeli uważamy, że poradzimy sobie z ugaszeniem pożaru przy otwartej masce postępujmy bardzo ostrożnie. Należy zwolnić blokadę i powoli lekko uchylić klapę, następnie trzeba szybko skierować gaśnicę w źródło ognia i ruchami wahadłowymi (trzymając gaśnicę w pionie) gasić pożar. Odłącz akumulator.
  • Należy mierzyć siły na zamiary – jedna mała gaśnica nie poradzi sobie z dużym pożarem.
  • Starajmy się w miarę możliwości nie wykorzystać całej zawartości gaśnicy, przyda się ona w przypadku, gdy pożar się wznowi.
  • I najważniejsze: nie wahajmy się wzywać straży pożarnej – za jej interwencję nic nie zapłacimy, lepiej przesadzić z ostrożnością niż narazić ludzi na niebezpieczeństwo.

Komentarze

  • Adam Polak
    2017-05-13
    Jezeli szukacie sklepu z gaśnicami, bo nie macie czasu za nimi biegać i nie chcecie przepłacać, to sprawdźcie sobie sklep remiza24, większość to oczywiste sprzęt strażacki, ale apteczki czy gaśnice mają i to w bardzo dobrych cenach
*

Dodaj komentarz

  • Autor *
  • E-mail *
  • Komentarz *
  • Przepisz kod (wielkość liter ma znaczenie)