Wtorek, 24 Kwiecień 2018-Grzegorza i Aleksandra
TwojRynek

Motoryzacja

Jak ochronić się przed słońcem w samochodzie
2012-08-03Maria Zychler, fot. Komentarze2 komentarze
Lato w pełni zachęca po podróżowania. Niezależnie od tego, jaki dystans mamy do pokonania, kierowcę i pasażerów należy chronić przed palącym słońcem. Oprócz okularów przeciwsłonecznych warto zaopatrzyć się również w przesłony na szyby.
 

 
 
 
 
Wczesnym porankiem i w chwilach poprzedzających zmierzch kierowca i pasażerowie samochodu są najbardziej narażeni na oślepianie przez słońce znajdujące się nisko nad horyzontem, które daje się we znaki, świecąc prosto w oczy poniżej poziomu przeciwsłonecznych osłonek fabrycznie montowanych w samochodach nad fotelami kierowcy i pasażera. Troski wymagają też pasażerowie na tylnym siedzeniu, szczególnie jeśli przewozimy tam dzieci.
 

Rodzaje osłon przeciwsłonecznych do samochodu

 
Kierowcę i siedzącego przy nim pasażera chronić mogą tylko fabrycznie zamontowane osłony przeciwsłoneczne i okulary przeciwsłoneczne. Niestety, niedopuszczalne jest ograniczanie widoczności kierowcy z przodu auta ani w bocznych lusterkach. Dlatego też nie można montować żadnych przesłon na bocznych przednich szybach. Jeśli są przyciemniane, to tylko nieznacznie, muszą bowiem przepuszczać 70% światła.
 
Osłony przeciw słońcu można za to montować na tylnych bocznych szybach oraz na szybie tylnej.
Najbardziej powszechnym sposobem przyciemniania bocznych szyb jest przyczepianie osłonek z przyssawką w centralnej części. Występują one w wielu wzorach i kolorach, najczęściej w uniwersalnej wielkości i prostokątnym kształcie. Dostępne są również osłonki w kształcie trójkąta lub łezki umożliwiające całkowite przesłonięcie również małych szybek za drzwiami pasażera. Tutaj jednak trudno mówić o uniwersalnych rozmiarach, dlatego każdorazowo przed zakupem trzeba upewnić się, że będą pasowały akurat do naszego modelu samochodu. Przyssawkę można przyczepiać i zdejmować wielokrotnie, ale z czasem może się ona wyrobić i nie trzymać już wystarczająco mocno. W miejscu, gdzie była przyssawka powstaje ślad po gumce, który czasem trudno usunąć. Nie jest to też rozwiązanie szczególnie estetyczne na zewnątrz. Zaletą jest możliwość wybierania spośród naprawdę szerokiej palety kolorów.
Kolejnym rozwiązaniem są roletki przyciemniające. Podobnie jak osłonki z przyssawką, wykonane są z cienkiej siatki, tkanej wystarczająco gęsto, by ograniczyć przenikanie promieni słonecznych. W nowszych modelach samochodów roletki montowane są często fabrycznie. Można je również kupić oddzielnie i zamontować za pomocą dołączonego zestawu wkrętów i uchwytów, na przyssawki lub haczyki. Mechanizm zwijania, na ogół sprężynowy, umożliwia regulowanie roletką, którą można całkowicie zwinąć lub rozwinąć, albo przysłonić tylko część szyby. Rolety takie występują w kształcie trapezu lub prostokąta w wielu różnych rozmiarach, dzięki czemu można je dopasować do praktycznie każdego samochodu osobowego czy busa. Zamontowane na tylnej szybie, spełniają dodatkową funkcję: ograniczają nagrzewanie się samochodu, w nocy przeciwdziałają oślepianiu kierowcy przez jadące za nim pojazdy.
Chcąc mieć szyby przyciemniane, można wymienić je w serwisie na przyciemnione fabrycznie albo okleić je folią. Jest to rozwiązanie zdecydowanie tańsze, ale i - rzecz oczywista - mniej trwałe.
Innym rozwiązaniem jest zamówienie przygotowanych pod wymiar naklejek z folii OWV (one-way-vision). Ich dziurkowana struktura sprawia, że z widoczność z wnętrza samochodu jest doskonała, jednak do jego wnętrza nie tak łatwo zajrzeć. Jednokolorowe albo z wybranym przez nas wzorem mają też tę zaletę, że mogą całkowicie pokryć powierzchnię szyb. Podobnie jak folia adhezyjna (lustrzana), występująca na ogół w odcieniu brązowym albo szarym. Działa ona na zasadzie lustra weneckiego, uniemożliwiając zajrzenie do auta z zewnątrz.
 
 
Mitem jest przekonanie, jakoby ciemniejsze folie bardziej chroniły przed słońcem. Fachowcy często zalecają wręcz stosowanie folii jaśniejszych o lepszych parametrach.
 
 
Przednie boczne szyby kierowcy, jeśli nie są przyciemniane, kierowcy czasem starają się przesłonić własnoręcznie nawet wykonanymi osłonami z ciemnego kartonu lub materiału, aby osłonić się przez ukośnie padającymi promieniami znajdującego się zbyt nisko słońca. Należy wówczas pamiętać, że taka przysłona nie może ograniczać widoczności, a więc zakrywać więcej, niż 20-25% wysokości szyby.
 
 
Na parkingu - maty odblaskowe
Mat odblaskowych z folii termoizolacyjnej z powłoką odbijającą promienie słoneczne nie użyjemy wprawdzie w czasie jazdy, ale założone na przednią szybę w czasie postoju w słonecznym miejscu, zapobiegną nadmiernemu nagrzaniu auta przez okno o największej powierzchni. Od wewnątrz mogą być zdobione przeróżnymi wzorami, np. postaci z bajek.
  

 

Materiały

 
Chroniąc się przed słońcem w samochodzie, wykorzystujemy na ogół dwa rodzaje materiałów:
  • materiałowa siatka poliestrowa – wykonuje się z niej przesłonki przyczepiane na przyssawki i roletki. Na ogół jest czarna, szczególnie w roletach fabrycznych, albo malowana w przeróżne wzory. Siatka ma tę zaletę, że nie jest rozwiązaniem na stałe – osłonkę można zdjąć, a roletę zwinąć, kiedy nie są potrzebne. Jej wadą jest natomiast to, że nie chroni całej powierzchni szyby. Zawsze przy krawędziach pozostaną prześwity, nawet jeśli roleta jest fabrycznie dostosowana do wymiaru okna.
  • Folia one-way-vision – docina się ją pod wymiar szyby. Dziurkowana struktura sprawia, że przepuszcza światło tylko w jedną stronę. Zawsze lepsza widoczność jest po tej stronie, w której jest mniej światła. Jeśli w samochodzie jest ciemniej niż na zewnątrz, to osoba w nim siedząca doskonale widzi otoczenie samochodu, a stojący obok auta zobaczą co najwyżej zarysy kształtów przedmiotów i postaci w środku. Gdy w nocy zapalimy w samochodzie światło, sytuacja się odwraca. Raz naklejoną folię pozostawiamy na szybach, dopóki się nie zniszczy albo nie zapragniemy zmiany. Po jej zdjęciu szyby z łatwością da się domyć. Trwałość foli wynosi 2-5 lat.
  • Folie do przyciemniania szyb – poliestrowe, termoplastyczne, adhezyjne nakleja się na całą powierzchnię szyby, często po jej uprzednim wyjęciu. Ich trwałość może wynosić nawet 10 lat, jeśli są dobrej jakości, atestowane i prawidłowo naklejone. Folie do przyciemniania szyb powinny mieć atest, co często jest sprawdzane podczas kontroli drogowych. Mogą one mieć różne parametry przepuszczalności światła i promieniowania UV. Mogą one powstrzymywać nawet do 99 proc. promieniowania UV. Folie bezpieczne z certyfikatem HACCP dodatkowo zabezpieczają szybę przez rozpryśnięciem w razie stłuczenia, antywłamaniowe zaś stanowią dodatkową ochronę.
  
 
Uwaga!
Zanim zdecydujesz się na przyciemnienie szyb, sprawdź na co pozwalają przepisy. Szczegółowe warunki techniczne pojazdów i ich wyposażenie reguluje: rozporządzenie ministra infrastruktury
z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
§ 8 ust. 5
Szyby pojazdu:
4) przednie powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 75%, natomiast przednie boczne nie mniejszy niż 70%;
5) nie powinny odbijać światła w sposób powodujący oślepianie innych uczestników ruchu drogowego.
 

 

Na co zwrócić uwagę wybierając osłony przeciwsłoneczne do samochodu

 

Wybierając przesłonki siatkowe przede wszystkim trzeba przymierzyć je do szyby, aby upewnić się, że pokryją jak największą jej powierzchnię, nie pozostawiając zbyt szerokich prześwitów przy krawędziach. Kolejną sprawą jest gęstość siatki – zbyt rzadka na pewno nie ochroni przed słońcem. Ważny jest sposób mocowania. Jeśli ma to być przyssawka, wybierzmy jak największą. Dla rolet bardziej niezawodny będzie system haczyków albo rurek i wkrętów niż przyssawki.
Folia powinna mieć atest obowiązujący na terenie Unii Europejskiej. Zwróćmy też uwagę na warunki gwarancji i parametry, które powinny być określone dla każdej folii: współczynnik przepuszczania światła i promieniowania UV oraz wytrzymałość na warunki atmosferyczne. Ważne jest też, aby folia nie była odblaskowa, bo stosowanie takiej, która mogłaby powodować oślepienie innych kierowców, jest zabronione.
 

Ceny

 
Siatkowe osłonki mocowane do szyby na przyssawkę kupimy już za 5 zł za sztukę. Średnia cena przyzwoitej jakości kompletu to 20-50 zł. Zdecydowanie droższe są oryginalne gadżety danych marek, których cena może wynieść nawet ok. 500 zł. Nieco droższe są roletki – od ok. 20 zł do blisko 100 zł za komplet nieoryginalnych rolet na dwie szyby boczne. Przy czym tańsze są te, mocowane na przyssawki.
Ceny większości foli oscylują w granicach 20-50 zł za metr kwadratowy, jeśli chcemy dokonać zakupu w internecie. W zajmującym się przyciemnianiem szyb serwisie ceny mogą być nawet o 100% wyższe. Droższe – 80-200 zł będą folie o wyższych parametrach i z atestami. Najwięcej zapłacimy za folie antywłamaniowe.

Komentarze

  • Adalbert
    2013-08-03
    Ja znalazłem folię, którą można przyciąć do rozmiaru okna i jest wielokrotnego użytku za przystępną cenę jak na folię. Dobrze się trzyma i spełniła swoje zadanie. W zestawie jest szpachelka ktora pomaga w montażu, żeby uniknąć bąbli powietrza. http://tutulandia.pl/pl/p/Samoprzylepna-oslona-przeciwsloneczna-Prince-Lionheart-zestaw-2-szt./363
  • Karol
    2013-04-12
    Fajny artykul. Widziałem cos takiego u znajomego z firmy www.land4fun.pl - jezdzi juz 2-gi rok i jest zadowolony. Ma tez oklejone auto 4x4 , ktorym robi rajdy off-road - fajna sprawa !
*

Dodaj komentarz

  • Autor *
  • E-mail *
  • Komentarz *
  • Przepisz kod (wielkość liter ma znaczenie)