Wtorek, 18 Grudzień 2018-Gracjana i Bogusława
TwojRynek

Żywność

Jak kupić dobry majonez?
2014-04-25Agnieszka Skubiszewska, fot. (paulogon) Komentarze0 komentarzy
Majonez – obowiązkowy składnik wielkanocnych dań, nieodłączny składnik sałatek i ulubiony dodatek do jajek. Jest bardzo popularnym produktem spożywczym w Polsce  i świetnie komponuje się z potrawami na naszych stołach. Co powinna zawierać etykieta dobrego i zdrowego majonezu? I na co powinniśmy zwrócić uwagę przy jego zakupie?
 
 
 
 
Rocznie każdy z nas zjada ok. 1,5 kilograma majonezu. Najwięcej spożywamy go podczas świąt Wielkanocnych. Na półkach sklepowych możemy znaleźć tradycyjne majonezy, zróżnicowane oczywiście pod względem składu, a także majonezy light, sosy, dipy czy pasty na bazie majonezu. Niektórzy podczas wyboru zwracają uwagę na skład produktu, dla innych najważniejszy jest jego smak. Niektórzy wręcz silnie przywiązują się do określonej marki. Chcemy jeść smacznie, ale również zdrowo i dlatego wybranie najlepszego pod względem zdrowotnym produktu nie jest wcale takim łatwym zadaniem.
 

Kaloryczność majonezu

 
Majonez to prawdziwa bomba kaloryczna. Średnia kaloryczność majonezu to ok. 700 kcal na 100 g produktu, czyli 1 łyżka majonezu to ok. 160 kcal. Z kolei jeżeli zawiera on mniej tłuszczu, to zastępuje się go chemicznymi dodatkami. Tak źle i tak niedobrze.
 
Własnoręcznie przygotowanie majonezu, połączonego z jogurtem naturalnym lub koncentratem pomidorowym, może zmniejszyć jego kaloryczność bez dodawania sztucznych substancji.
 

Rodzaje

 
Możemy wyróżnić następujące rodzaje majonezów:
  • Majonez stołowy – tradycyjny majonez.
  • Majonez sałatkowy – może być to tańszy, gorszy jakościowo produkt, którego głównym składnikiem jest woda, a do zagęszczenia używa się środków chemicznych.
  • Majonez dekoracyjny – jest dużo gęstszy, ułatwia dekorowanie potraw.
  • Majonez light - o mniejszej zawartości tłuszczu.
  • Sos majonezowy – o bardziej płynnej konsystencji.
  • Majonez sojowy bezjajeczny – dla osób uczulonych na jajka.
 

Skład

 
Tak naprawdę do przygotowania majonezu potrzebne są tylko żółtka jaja, musztarda, olej oraz przyprawy, takie jak sól czy pieprz. Pozostaje zadać pytanie, czy w przemysłowej produkcji lista składników jest także taka krótka. Ważne jest, aby wybrany przez nas majonez był podobny do tego stworzonego w domu. Najważniejsze jest to, aby miał jak najmniej składników -  przede wszystkim tych niezdrowych – wszystko to sprawi, że będzie jak najbardziej naturalny.
 
Co możemy znaleźć w składzie naszego ulubionego dodatku do potraw?

Składniki, które mogą być dla nas szkodliwe:
 
Przeciwutleniacz E-385, czyli sól wapniowo-disodowa EDTA. Bardzo często występuje w dostępnych na rynku majonezach.Stosowany jest do przedłużania przydatności produktu do spożycia. Jego nadmiar może powodować uszkodzenia nerek i układu rozrodczego, prowadzić do dolegliwości jelitowych czy niedoborów żelaza. A według federacji konsumentów dzieci do 2 roku życia w ogóle nie mogą jego stosować.
 
Guma guar (E412) - W dużych ilościach powoduje wzdęcia, mdłości oraz biegunkę
 
Guma ksantanowa (E415) - Jej nadmiar powoduje alergię, podwyższenie ciśnienia, migrenę, wzdęcia, a także biegunki i bóle brzuch.

Benzoesan sodu (E211)– konserwant, Federacja Konsumentów odradza jego częste stosowanie, może powodować silne reakcje alergiczne.
 
Sorbinian potasu (E202) – jest to środek silnie konserwujący i wywołujący reakcję alergiczną.
 
Benzoesan sodu, czyli E 211 - może wywoływać silne reakcje alergiczne, więc warto go unikać. Podobnie drażniący jest sorbinian potasu, czyli E 202. Jest to środek silnie konserwujący i wywołujący reakcję alergiczną.
 
Jaja w proszku - Chociaż żółtka jaj odpowiadają za klika proc. składu, to właśnie ich zawartość świadczy o jakości majonezu. Często zastępowane są one jajkami w proszku, ponieważ jest sztuczny - jest to składnik gorszej jakości. Ale nawet ich zawartość może być śladowa, a nawet zerowa.

Kwas fosforowy (E338) – jego nadmiar może zniszczyć zęby i spowodować utratę wapnia w kościach.

Składniki bezpieczne:
 
Skrobia modyfikowana
Kwas mlekowy
Kwas cytrynowy
Barwniki i aromaty
E200 – kwas sorbowy
 

Jak kupować majonez?

 
Na co powinniśmy zwrócić uwagę zanim kupimy majonez:
  • Czytajmy etykiety – im mniej składników dodatkowych tym lepszy majonez i lepiej dla naszego zdrowia.
  • Powinniśmy odrzucić na początku wszystkie te, które w składzie zawierają m.in.: gumę ksantanową, skrobię modyfikowaną, kwas mlekowy, a także wodę czy beta-karoten.
  • Standardowo - nie uwzględniając produktów typu light - majonez powinien posiadać 70-80 proc. tłuszczu.
  • Wysoka zawartość wody w składzie majonezu może oznaczać, że producent zastosował sztuczne zagęstniki.
  • W przypadku majonezu light lista składników jest bardzo długa, czyli taki produkt jest mniej zdrowy. Dodaje się do nich wodę, substancje konserwujące, skrobię modyfikowaną, barwniki oraz aromaty i błonnik.
  • Uważaj także na sosy i dipy na bazie majonezu – mają one również długą listę składników i zazwyczaj nie są zdrowe.
  • Majonezy mogą mieć taką samą nazwę, ale to wcale nie oznacza, że mają taki sam skład. Każdy producent może proponować inny skład, a smak i konsystencja takiego majonezu będą się różnić w zależności od wytwórcy.
  • Możemy się spotkać także z sytuacją, że produkty o tym samym składzie (nawet jednego producenta) mają inną nazwę.
  • Majonez, w którym wykorzystywane jaja pochodzą z chowu ściółkowego znacznie podwyższają jakość produktu.
 

Ceny

 
Ceny najpopularniejszych majonezów kształtują się w przedziale od 0,94 zł do 2 zł za 100 ml produktu. Powinniśmy tez wiedzieć, że koszt zakupionego w sklepie majonezu to ok. 16 zł za kg, natomiast ten przygotowany przez nas w domu, to tylko wydatek ok. 10 zł/kg.
 

Przepis na domowy majonez

 
Najlepszą alternatywą dla majonezu kupionego w sklepie będzie własnoręczne przygotowany majonez. Wówczas jesteśmy pewni jego składu, a smak na pewno mile nas zaskoczy swoją wyrazistością.
 
Składniki:
  • 2 żółtka
  • 1 łyżeczka musztardy
  • 250 ml oleju, najlepiej słonecznikowego
  • 1 łyżeczka octu winnego białego
  • ok. 2 łyżeczki soku z cytryny
  • sól
  • pieprz biały
  • cukier
Przygotowanie:
 
Do wysokiego naczynia wlej żółtka, dodaj sól, pieprz, cukier oraz musztardę. Następnie zmiksuj żółtka z dodatkami. Dodawaj stopniowo olej. W trakcie dodawania oleju wlej także ocet oraz sok z cytryny. Następnie powoli wymieszaj pozostałą część oleju. Uzyskujemy w ten sposób wyrazistą w smaku żółtawą emulsję Gotowy majonez wlej do słoiczka i przechowujemy w lodówce ok. 2-3 dni.
 
*

Dodaj komentarz

  • Autor *
  • E-mail *
  • Komentarz *
  • Przepisz kod (wielkość liter ma znaczenie)