Sobota, 15 Grudzień 2018-Celiny i Waleriana
TwojRynek

Strona startowa

Jedzenie dla zdrowia
2018-11-22Izabela Bohdanow fot. Patric Moore
Jedzenie to niewątpliwie jedna z największych przyjemności dla naszych zmysłów. Zabiegani, często stołujemy się na mieście, tym bardziej że ciekawych propozycji nie brakuje w zielonogórskiej gastronomii. Warto przyjrzeć się bliżej tajnikom jedzenia, by zafundować swojemu organizmowi jak największą dawkę zdrowia.  
 
 
 
 
 
Nie wszyscy zdajemy sobie sprawę, że jednym z elementów jedzenia oddziałującym na nasz nastrój jest kolor, który w tym wypadku odgrywa dużą rolę. To od niego zależy, czy potrawa pobudzi nasz apetyt i wyda nam się atrakcyjna, czy wręcz przeciwnie. Leczenie kolorami to inaczej chromoterapia. Można ją stosować między innymi właśnie poprzez kolorystyczne komponowanie posiłków. Naukowcy udowodnili, że potrawy kolorowe, ciekawie podane poprawiają nasz apetyt i nastrój. Jedzenie podawane na talerzach o ciepłej gamie barw jest konsumowane chętniej i w większej ilości. Nie zaleca się serwowania posiłków na niebieskich talerzach, które ponoć osłabiają apetyt. Każdy kolor jakieś właściwości, dlatego jedząc potrawy w określonych barwach, oddziałujemy podświadomie na nasz organizm, a tym samym także umysł.
Przyjrzyjmy się bliżej kilku kolorom. Tak więc czerwony, barwa pomidorów czy papryki, wzmaga apetyt i ma moc uzdrawiającą. Żółty odpowiada za logiczne myślenie, pomaga w walce ze stresem. Jedzenie w tym kolorze poprawia trawienie i uwalnia organizm z toksyn. Pomarańczowy także pozytywnie wpływa na nasz nastrój, dodaje energii i poprawia sprawność układu trawiennego. Zielony to kolor przyrody, budzącego się życia i harmonii. Zielone potrawy dodają sił witalnych, a co najważniejsze – wzmacniają wzrok i chronią przed nowotworami (zwłaszcza warzywa). Kolor fioletowy stanowi wyciszenie dla targających nami emocji. Poza tym jedzenie w tym odcieniu jest bardzo zdrowe, stanowi ochronę dla uszkodzonej wątroby, zapobiega cukrzycy i zakażeniu układu moczowego, a nawet zapobiega rakowi, zwłaszcza jelita grubego.

 

Kuchnia Pięciu Przemian

 
Kuchnia Pięciu Przemian zakłada jedzenie zgodnie z porą roku i szerokością geograficzną. I tak smak kwaśny to przemiana drzewa, która króluje wiosną. Kieruje energię Qi w przyrodzie w górę, powodując kiełkowanie nasion i wzrost roślin. Narządami przypisanymi do Przemiany Drzewa są wątroba i pęcherzyk żółciowy. Migreny, katar sienny, zapalenie spojówek, bóle w bocznych częściach głowy mogą mieć swój początek w zaburzeniach funkcjonowania wątroby i pęcherzyka żółciowego. Smak kwaśny kieruje energię Qi organizmu w dół i do wewnątrz. Ma to znaczenie np. przy wychłodzeniu organizmu – wtedy powinniśmy unikać m.in. cytrusów, pomidorów, herbatek owocowych, produktów fermentacji mleka. Smak kwaśny tych owoców kieruje chłód do wnętrza organizmu. Wiosną ruch Qi w przyrodzie jest skierowany w górę i na zewnątrz. O tej porze roku można popaść w chaos, rozdrażnienie czy zniecierpliwienie. Te stany można zharmonizować włączając do jadłospisu wiosenne produkty – sałatę, zielone warzywa, kiełki, świeże zioła.
Smak gorzki dotyczy Przemiany Ognia, która uwidacznia się latem, a jej wyrazem w naturze jest upał. Narządami przypisanymi do Przemiany Ognia są serce i jelito cienkie. Z Przemianą Ognia kojarzymy używki takie jak czarna herbata, kawa, papierosy oraz napoje zawierające kofeinę, np. cola. Niektóre gorzkie produkty mają działanie wysuszające, zwłaszcza smażone, opiekane lub prażone. Silnie wysuszają używki (czarna herbata, kawa, coca cola, papierosy). Te produkty chwilowo podwyższają yang, dzięki czemu jesteśmy bardziej aktywni umysłowo, jednak stosowane przez dłuższy czas prowadzą do niedoboru yin, niedoboru krwi lub gorąca w sercu. Produkty gorzko-chłodne (np. rukola, cykoria, radicchio, liście mleczu, grejpfruty) można stosować przy zaburzeniach snu, wyczerpującej pracy umysłowej, stresie, wyczerpaniu nerwowym.
Przemiana Ziemi – smak słodki − jest aktywna przez cały rok, choć i w ciągu roku są momenty, w których wyłania się nieco bardziej. Przemiana Ziemi tworzy swego rodzaju centrum, ośrodek wszystkich istot i rzeczy. Jej zadaniem jest jednoczyć, łączyć i równoważyć. Przemiana Ziemi w przyrodzie jest elementem łagodzącym – łączy pory roku, wprowadza harmonię. Najbardziej widoczna jest podczas żniw. Pokarmy z Przemiany Ziemi (lekko słodkie, pożywne, sycące) odżywiają i wzmacniają centrum organizmu. Smak słodki ma działanie harmonizujące, tj. odżywcze i nawilżające. Jest to wykorzystanie mocy „budujących” soków z warzyw Przemiany Ziemi, świeżych i suszonych owoców, i produktów słodzących (miodu, syropu klonowego, cukru trzcinowego, melasy). Inne produkty należące do Przemiany Ziemi to m.in. zboża, mięsa, ryby, jajka, tłuszcze, orzechy, nasiona, strączkowe.
Przemiana Metalu dotyczy smaku ostrego i manifestuje się w przyrodzie poprzez jesień. W tym czasie Qi i soki roślin są „ściągane” w dół, do korzeni, w ramach „zapasów” na następny cykl życiowy. Jest to również czas „wysychania” wszystkiego, co zbędne. Narządami w ciele przypisanymi do Przemiany Metalu są jelito grube i płuca. Najbardziej destrukcyjny wpływ na te narządy ma stres, suche powietrze i mocno wysuszające produkty i używki takie jak papierosy, kawa lub czarna herbata. To wszystko sprawia, że jelito grube i płuca „wysychają”. Przemiana Metalu ma smak ostry. Produktami charakterystycznymi są: ostre przyprawy, białe warzywa (seler, kalafior), rzepa, por, cebula, chrzan. Smak ostry rozprasza chłód i zastój. Ciepło-ostre napoje (herbata z imbiru, grzane wino) są pomocne przy wychłodzeniu organizmu, przeziębieniach i osłabieniu yang.
Przemiana Wody, której przypisany jest smak słony, manifestuje się w przyrodzie poprzez zimę. Jest to okres w roku, który wymusza na nas spokój potrzebny do odnowienia energii życiowej, zanim wkroczymy w nowy cykl. Ruch Qi skierowany jest do wewnątrz. W sferze emocjonalnej z Przemianą Wody związany jest lęk, brak odwagi, słabość woli i nadmierna potrzeba bezpieczeństwa. Zimą należy dostarczyć organizmowi więcej białka – mięsa, ryb, strączkowych, jajek. Na talerze powinny trafić zupy długo gotowane na mięsie, zapiekanki, kompoty z rozgrzewającymi korzeniami i pikantne przyprawy jako dodatki do potraw. Do menu powinniśmy dodać prażone zboża, kapustę, warzywa korzeniowe, por, cebulę, chrzan, placki i ciasta wzbogacone przyprawami: goździkami, cynamonem, wanilią, jałowcem, zielem angielskim.