Wtorek, 24 Kwiecień 2018-Grzegorza i Aleksandra
TwojRynek

Strona startowa

Fitness cluby
2018-01-08Izabela Bohdanow fot. Gerrit Prenger
Fitness cluby w ostatnich latach zyskały na popularności, która zresztą stale rośnie. Skąd takie zainteresowanie, zwłaszcza kobiet? Fitness to nie tylko duży wysiłek fizyczny i ćwiczenia. To przede wszystkim sposób na życie, spędzenie czasu w miłym towarzystwie, a przy okazji zrobienie czegoś dla zdrowia, ciała i ducha. 
 
 
 
 
 

 Fitness czy siłownia?

 

Swoją przygodę ze sportem zdecydowanie lepiej zacząć od fitnessu niż siłowni. Zajęcia fitness są dużo bardziej motywujące niż ćwiczenia na siłowni, ponieważ odbywają się w grupach. Ponadto mamy możliwość wyboru spośród wielu różnych treningów. Ćwiczenia na siłowni skupiają się przede wszystkim na wzmocnieniu mięśni, ale jeśli dawno nie byliśmy aktywni, to lepiej poprawę kondycji zacząć od zajęć fitness, np. treningu ogólnorozwojowego. Dzięki temu nie nabawimy się kontuzji na siłowni czy uprawiając różnego rodzaju sport.

Wybór zajęć powinien być uzależniony od tego, jakie efekty chcemy osiągnąć. Jeśli zależy nam na rozciągnięciu mięśni, to zdecydowanie lepiej wybrać fitness. Podobnie jeśli chcemy zrzucić zbędne kilogramy. Najlepszym sposobem na spalenie kalorii są intensywne ćwiczenia aerobowe, które dostosujemy do naszej kondycji. Fitness to także łatwiejszy i szybszy sposób na to, by wyrzeźbić sylwetkę, a oprawa muzyczna oraz choreografia zdecydowanie przeważają nad estetyką siłowni. Ponadto ćwiczenia na siłowni nie wpłyną znacząco na naszą koordynację ruchową, a takie zalety fitness odkryjemy już po kilku treningach. Fitness odbierany jest jako bardziej atrakcyjna forma aktywności i osoby wybierające te treningi zyskują sporą motywację.

Siłownia pozwoli nam natomiast na znaczne wzmocnienie mięśni i wzrost ich masy, ale pamiętajmy, by ćwiczenia wykonywać w seriach ustalonych według trenera i zgodnie z poleceniami. Samodzielne opracowywanie ćwiczeń siłowych raczej nie przynosi zbyt dobrych rezultatów, ponieważ zazwyczaj nie posiadamy odpowiedniej wiedzy o tym, jak ułożyć trening. Zawsze można wybrać się na pierwsze zajęcia, które zazwyczaj są bezpłatne, i sprawdzić, co nam bardziej odpowiada.

 

Rodzaje zajęć

 

Na jakie zajęcia fitness warto się wybrać, kiedy wybór jest tak ogromny? Wybierzmy te zajęcia, które przyniosą nam oczekiwane rezultaty. Możemy zdecydować się na zajęcia wzmacniające ciało, odchudzające lub rozciągające. Do grupy zajęć wzmacniających zaliczamy na przykład aeroboxing. Jest to połączenie intensywnego aerobiku ze sztukami walki – boku lub kick-boxingu. Ćwiczenia te zbudują naszą fizyczną sprawność. Natomiast fitball to trening z dużą piłką rehabilitacyjną. Dzięki tym zajęciom wzmocnimy wszystkie grupy mięśniowe i poprawimy koordynację ruchową. Celem ćwiczeń body sculpting jest rzeźbienie ciała w wyniku zwiększenia siły i elastyczności wszystkich grup mięśniowych. Natomiast trening ABS skupia się na wzmacnianiu i rzeźbieniu samych mięśni brzucha. Wśród ćwiczeń odchudzających wyróżniamy ABT, czyli energiczny trening wyszczuplający brzuch i uda oraz ujędrniający pośladki. Fat burning to mało skomplikowane ćwiczenia, dzięki którym można schudnąć nawet kilogram tygodniowo. Wchodzenie na platformę do ćwiczeń to tak zwane step to trening fitness. Zajęcia te pomagają zredukować tkankę tłuszczową i wzmocnić dolne partie mięśniowe. Ćwiczenia hi-lo impast to naprzemienne skoki, podskoki i obroty. Fitness jumping z kolei to intensywne skakanie na trampolinie fitnessowej. Pomoże to szybko spalić zbędną tkankę tłuszczową i wymodelować sylwetkę. Jeśli ktoś jeszcze jest niezdecydowany, to istnieją także zajęcia fit dance – stanowiące połączenie figur tanecznych z ćwiczeniami aerobowymi. Ćwiczenie to pozwoli wyrzeźbić sylwetkę w krótkim czasie. I na koniec mamy treningi rozciągające. Wśród nich wyróżniamy stretching polegający na stopniowym rozciąganiu całego ciała. Zwiększa to jego elastyczność i gibkość oraz dotlenia organizm. Możemy zdecydować się też na pilates, łączący w sobie elementy jogi, baletu i ćwiczeń siłowych. Ta forma pomaga utrzymać wewnętrzną równowagę i uporać się ze stresem.

 

Aqua aerobik

 

Na aqua aerobik może zapisać się każdy – kobiety w ciąży, osoby otyłe czy po kontuzjach. Regularne treningi między innymi wyszczuplają, likwidują stres i napięcie, odciążają kręgosłup. To jednak nie jedyne zalety tego rodzaju ćwiczeń. Aktywność fizyczna w wodzie ma korzystny wpływ na układ krwionośny i oddechowy. To nie tylko przyjemność i dbanie o zdrowie, ale też świetna zabawa. Z uwagi na ułożenie ciała, kierunek wykonywanych ruchów i głębokość zanurzenia wyróżniamy ćwiczenia wspomagające, w warunkach odciążenia lub z oporem.

Aqua aerobik to mieszanka gimnastyki korekcyjnej z aerobikiem i elementami pływania. To świetny wybór dla pań chcących mieć sportową i smukłą sylwetkę. Dzięki ćwiczeniom w wodzie zachowamy gibkość, wysmuklimy sylwetkę, zredukujemy tkankę tłuszczową, a przy tym rozwiniemy mięśnie. I co najbardziej zainteresuje damską część – zajęcia aqua ułatwią likwidację cellulitu i zapewnią utratę wagi.

Aqua aerobik to same zalety dla zdrowia. Powodują zwiększenie elastyczności mięśni i ścięgien, a przy tym odciążenie stawów i kręgosłupa. Zwiększa się wytrzymałość organizmu. Następuje poprawa koordynacji ruchowej i równowagi. Poczucie zmęczenie przychodzi z opóźnieniem, dzięki czemu po zajęciach jesteśmy w stanie normalnie funkcjonować. No i oczywiście uwalniają się endorfiny, które poprawiają nasze samopoczucie, usuwają stres i napięcie. Trening w wodzie angażuje do pracy liczne grupy mięśni. Ćwiczenia na basenie muszą być odpowiednio dobrane do naszych preferencji i prowadzone pod okiem doświadczonego instruktora.

Podczas zajęć aqua można korzystać z rozmaitych sprzętów. Nieumiejący pływać mogą użyć tak zwanych „makaronów”, czyli kolorowych rurek z pianki poliuretanowej, zapewniających swobodne utrzymanie na powierzchni wody. Można na nich siedzieć lub trzymać pod pachami. Przyrządami przydatnymi podczas treningów na głębszej wodzie są pasy wypornościowe, specjalne piankowe sztangi lub ciężarki. Wbrew pozorom ćwiczenia z lekkimi hantlami unoszącymi się na wodzie to nie lada wyzwanie pod jej powierzchnią. Zajęcia mogą odbywać się zarówno w wodzie płytkiej, czyli o głębokości do pasa, w wodzie do poziomu klatki piersiowej oraz w wodzie głębokiej, gdzie ćwiczący nie mają styczności z dnem. Rodzaj treningu jest zależny od głębokości.

 

Ćwiczenia w wodzie – jakie wybrać?

 

Wśród wodnych propozycji można wybrać na przykład tradycyjny aqua aerobik, stanowiący połączenie ruchu, wody i muzyki. Zajęcia te poprawiają ogólną kondycję i usprawniają. Pomagają skutecznie pozbyć się zbędnych kilogramów. Z uwagi na dużą dynamiczność ćwiczeń niewskazane są one dla osób z nadwagą powyżej 20 procent. Można zdecydować się także na zajęcia pilates, które odbywają się w wodzie płytkiej i są zdecydowanie spokojniejsze. To idealne rozwiązanie dla osób nieumiejących pływać lub nielubiących nadmiernego wysiłku fizycznego. Tutaj liczy się bowiem jakość wykonania, a nie szybkość. Istnieją jeszcze ćwiczenia w wodzie z elementami pilates i jogi przeznaczone dla kobiet w ciąży. Odbywają się w małych grupach, najczęściej do pięciu osób. Dzięki nim zmniejszają się obrzęki kończyn, następuje spalenie nadmiaru kalorii, wzmocnienie i rozciągnięcie mięśni, a także poprawa krążenia. Ćwiczenia te również nie wymagają umiejętności pływania.

  

Zielonogórska Mrs. Sporty

 

„Zawsze w dobrej formie” – tak brzmi hasło zielonogórskiego clubu fitness Mrs. Sporty. W ofercie mamy trening z osobistym trenerem i koncepcję żywieniową. Klub został stworzony z myślą o kobietach i tylko dla kobiet, by pomóc w osiągnięciu wymarzonej sylwetki i utrzymywać ją dzięki trzydziestominutowym treningom. To pierwszy całkowicie personalny klub fitness dla kobiet w Zielonej Górze. Trenerzy oferują: 30-minutowy trening siłowo-wytrzymałościowy, nowoczesny i bezpieczny sprzęt hydrauliczny, opiekę trenerską na każdym etapie realizacji własnego celu oraz prostą do zastosowania koncepcję żywieniową. Mamy też do wyboru elastyczne godziny ćwiczeń, które pomogą nam w trwałej redukcji wagi bez efektu jo-jo. Trenerzy z fitness klubu  Mrs. Sporty pomagają w osiągnięciu indywidualnych celów, a każdej kobiecie przecież zależy na czymś innym. W zależności od tego, czy chcemy się odchudzić, utrzymać dobrą kondycję, poprawić jędrność, wzmocnić plecy czy zmniejszyć napięcie mięśniowe – pracownicy klubu pomogą nam zrealizować nasze cele. Mrs. Sporty jest systemem franczyzowym, dającym możliwość samodzielnego kształtowania oferty przez partnerów. Szczegółowe informacje dotyczące różnych ofert członkostwa (np. miesięcznego lub rocznego) można otrzymać bezpośrednio w klubie Mrs. Sporty. 

 

Everest fitness

 

W samym centrum miasta przy galerii handlowej Focus Mall mieści się innowacyjny i profesjonalny klub fitness o powierzchni 1200 metrów kwadratowych. Zgodnie z ideą klubu, droga do celu jest łatwiejsza, niż przypuszczamy, a nasz osobisty Everest znajduje się jeszcze bliżej. Będąc członkiem klubu, można korzystać z niego już od godziny 6.30, a jak ktoś pracuje do późna, będzie tam mile widziany także do 22.00 w dni powszednie. W weekendy również mamy do wyboru szeroki wachlarz godzin. Do wyboru mamy dwie klimatyzowane, w pełni wyposażone sale do zajęć grupowych, a także nowoczesną, w pełni wyposażoną siłownię z częścią do treningu wytrzymałościowego (maszyny z LCD i możliwością indywidualnego wybierania programu TV kablowej) oraz kształtującego (maszyny Life fitness). Siłownia jest też podzielona na strefy: wolnych ciężarów, treningu personalnego, funkcjonalnego i stretchingu. Wśród zajęć fitness możemy znaleźć: jumping frog,  zdrowy kręgosłup, postural traning, jogę dla kręgosłupa, pilates, step, antycellulit, mega pump, sztangi, salsę fit, mega spalanie, cross Everest czy indoor cycling (na nowoczesnych rowerach treningowych firmy Tomahawk) i wiele innych. Nad prawidłowym przebiegiem ćwiczeń czuwa wysoko wykwalifikowana kadra instruktorska i trenerska. Członkowie klubu mają także możliwość udziału w eventach, maratonach i innych wydarzeniach organizowanych na terenie Everest Fitness. Do dyspozycji – bez dodatkowych opłat i rezerwacji – jest również sauna dla kobiet i mężczyzn. Indywidualnie do potrzeb dostosowane są też strefy pomiarów, porady dietetyczne i konsultacje trenerskie. W klubie odbywają się też treningi personalne. Co równie istotne, miejsce dostosowane jest dla osób niepełnosprawnych.

W klubie mamy możliwość wykupienia karnetu. Oferta dopasowywana jest do każdego indywidualnie, w zależności od potrzeb. Trenerzy biorą pod uwagę indywidualne podejście do aktywności fizycznej, postawione cele oraz czas, jakim dysponujemy. W Dziale Sprzedaży Everest Fitness pomocą służą konsultanci, którzy zaproponują ofertę idealną dla nas. Dodatkowo można skorzystać z pierwszego, bezpłatnego dnia w klubie.

 

Fitmania

 

Równie interesujące zajęcia ma w swojej ofercie zielonogórski klub Fitmania mieszczący się przy Alei Wojska Polskiego w tak zwanym Mrowisku. Ciekawostką jest, że można wykupić tam całoroczny karnet, a nawet go komuś podarować.

A w ofercie mamy na przykład nowość, zajęcia deep work budujące wytrzymałość. To trening prosty, atletyczny, twardy, wyjątkowy, a także wyróżniający się spośród innych programów ćwiczeniowych. Oparty jest na pięciu elementach: ziemi, drewnie, ogniu, metalu i wodzie, które symbolizują różne źródła energii. Program deep work bazujący na koncepcji Yin i Yang zaprojektowano tak, aby zawsze łączył w sobie napięcie i rozluźnienie mięśni oraz ćwiczenia oddechowe. To holistyczny, funkcjonalny trening grupowy. Możemy skusić się także na trening obwodowy, stawiający na spalanie tłuszczu, wytrzymałość i siłę. To trening o wysokiej intensywności zawierający ćwiczenia obejmujące trening całego ciała, zarówno wzmacniające mięśnie, jak i wydolność organizmu. Większość ćwiczeń wykonuje się w swoim indywidualnym tempie. Trening full body workout polega na szybkiej redukcji tłuszczu, wysmukleniu i wyrzeźbieniu mocnej sylwetki. To całościowy trening siłowy z użyciem sprzętu: sztanga, hantle, gumy, step. Idealny trening dla osób które chcą wyrzeźbić ciało i wzmocnić mięśnie. W ofercie kluby znajdą coś także dla siebie przyszłe mamy. Trening aktywna ciąża to program ćwiczeń opracowany przy współpracy z lekarzem położnikiem. Wykorzystuje elementy fitnessu, pilatesu i jogi, wzmacniając mięśnie i odprężając. Zajęcia można rozpocząć w drugim trymestrze ciąży za zgodą lekarza prowadzącego.