Czwartek, 21 Wrzesień 2017-Hipolita i Mateusza
TwojRynek

Strona startowa

Uwaga na gluten
2017-03-22Izabela Bohdanow fot. PixelAnarchy Komentarze0 komentarzy
Czy dieta bezglutenowa jest kolejnym modnym kaprysem lub koniecznością tylko dla osób dotkniętych celiakią? Okazuje się, że gluten ma związek z aż kilkudziesięcioma innymi chorobami, w tym rakiem czy depresją. Co jeść, aby go uniknąć?
 
 
 
 
 
 
Czym właściwie jest ten gluten? To mieszanina białek roślinnych występujących w ziarnach zbóż, głównie pszenicy, żyta i jęczmienia. „Bezglutenowe” zboża zawierają jednak inne szkodliwe białka, łudząco podobne do glutenu. Dzieje się tak dlatego, że zboża wcale „nie chcą” być przez nas zjedzone. Roślina pragnie się rozmnażać, a tymczasem my zwyczajnie zjadamy jej potomstwo. Dlatego rośliny zatruwają własne nasiona. Im większe niebezpieczeństwo wyczują, tym więcej substancji trujących umieszczą w nasionach. Pszenica musi w krótkim czasie wyrosnąć z nasion i się rozmnożyć. Chcąc się uchronić przed owadami, produkuje gluten, który hamuje u nich wydzielanie ważnego enzymu trawiennego. A co się dzieje z ludzkim organizmem? Gluten jest białkiem, ale nie ma dla nas większej wartości odżywczej, ponieważ nasze żołądki mają spory problem, żeby go strawić. Nadwrażliwość na gluten związana jest nie tylko z celiakią, a zwiększona przepuszczalność jelit pod wpływem glutenu występuje u każdego człowieka.
 
Czysty gluten przypomina gumę do żucia, dzięki czemu zapewnia elastyczność, miękkość i puszystość ciastu. Uszkadza jelita wszystkich ludzi, choć niektórzy nie mają zbyt widocznych objawów. Większość z nas negatywnie reaguje na gluten, jednak symptomy są bardzo ogólne i bardzo ciężko je powiązać z jego spożywaniem. Gluten powoduje upośledzenie wchłaniania – wiąże niektóre mikroelementy oraz blokuje wchłanianie z pożywienia wielu potrzebnych nam składników, czego rezultatem jest anemia, osłabienie organizmu, słaba kondycja fizyczna, nierównowaga hormonalna i problemy z płodnością. U wielu może także wywołać reakcję autoimmunologiczną, co prowadzi do osłabienia odporności, chorób autoimmunologicznych (np. Hashimoto), skóry (trądzik) czy huśtawki hormonalnej. Gluten może być również przyczyną zapalenia jelita cienkiego. Poza wspomnianymi już osłabieniem organizmu i upośledzeniem wchłaniania trwające długo zapalenia przyczyniają się do nowotworów jelit. Białko pszenicy powoduje też chroniczne stany zapalne, które wywołują mnóstwo chorób, w tym miażdżycę. Przy trawieniu glutenu wydzielają się substancje podobne do opiatów (np. do morfiny), które pobudzają receptory w mózgu – w ten sposób nasz mózg kojarzy pokarmy glutenowe z większą przyjemnością i domaga się częściej i więcej jedzenia, niż tego naprawdę potrzebuje.
Większość ludzi może bez problemów jeść gluten i pomimo uszkodzonych jelit go w miarę toleruje, jednak dla wielu działa on szkodliwie. Objawy są bardzo ogólne, a osłabienie, niewyspanie, problemy skórne albo z płodnością i podobne schorzenia są znakiem naszych czasów i mogą być powodowane wieloma czynnikami, więc mało kto wiąże je ze spożywaniem glutenu, oprócz osób dotkniętych celiakią.
 
W takim razie co jeść, aby uniknąć glutenu? Tak naprawdę nie istnieją „zboża bezglutenowe”. Gluten jest najbardziej powszechnym i znanym białkiem, ale nie jedynym, który w taki sposób wpływa na nasz organizm. Do zbóż, w których znajdują się problematyczne białka należą: pszenica, żyto, jęczmień, owies, kukurydza, proso, ryż i sorgo. Najpowszechniejszym szkodliwym białkiem jest gliadyna występująca w pszenicy.
Gluten jest wszędzie, nie tylko w zbożach. Współcześnie używa się zbóż zawierających gluten do produkcji prawie wszystkiego. Wśród produktów, do których dodaje się gluten, znajdują się: gotowe jedzenie/fast food – prawie wszystkie gotowe zupy, sosy, dressingi, konserwy, dania i potrawy, jedzenie w proszku, piwo, niektóre przyprawy, proszek do pieczenia, niektóre lekarstwa, w tym witaminy, kosmetyki, np. szminki, klej na znaczkach i kopertach, opłatek, hostia, niektóre probiotyki, ciastolina i podobne zabawki, suplementy z drożdży piwnych. Gluten w składzie produktów jest zazwyczaj ukryty, można go spotkać pod nazwami: pszenica, jęczmień, żyto, mąka pszenna, żytnia, kasza manna, semolina, kamut, seitan.
 
*

Dodaj komentarz

  • Autor *
  • E-mail *
  • Komentarz *
  • Przepisz kod (wielkość liter ma znaczenie)