Piątek, 19 Październik 2018-Piotra i Ziemowita
TwojRynek

Najnowsze

Kupujemy rower na letnie wycieczki
2018-05-23Izabela Bohdanow fot. Miguel Saavedra
W Zielonej Górze przybyło nowych ścieżek rowerowych. Górzyste tereny miasta wielu jednak zniechęcają do uprawiania tego sportu. Czasem wystarczy jednak odpowiedni sprzęt, by rowerowe wycieczki stały się prawdziwą przyjemnością i jedynym wykorzystywanym środkiem lokomocji. 
 
 
 
 
 
 Jazda na rowerze pozwala poczuć się wolnym i zapomnieć na chwilę o rzeczywistości. Rower to sprzęt, który ma służyć określonemu celowi − dojazdom do pracy, profesjonalnym wyczynom lub rekreacji. Na rynku jest tak wielki wybór rowerów, że trudno się zdecydować, czy wybrać elegancki rower miejski czy sportowy.
 

Typy rowerów

 
Typ roweru także musi być dostosowany do naszych potrzeb. Nie potrzeba kupować „górala” do jazdy typowo miejskiej, a rower szosowy nie sprawdzi się na trudnym terenie. Dlatego przed zakupem roweru koniecznie trzeba przemyśleć, do czego będzie nam służył, jak często i dokąd będziemy nim jeździć oraz w jaki sposób – czy raczej będzie to jazda spokojna, rekreacyjna czy udział w profesjonalnych wyścigach. Odpowiedni wybór to zapobiegnięcie wielu problemom, od niezadowolenia z powodu dyskomfortu do niepotrzebnych dodatkowych wydatków wynikających z nadmiernej eksploatacji. Oczywiście możliwe jest przerobienie roweru górskiego na trekkingowy i na odwrót, ale to kosztowny kompromis, dlatego lepiej dokonać właściwego wyboru na początku.
Jeśli zamierzamy jeździć w terenie, musimy pamiętać, że różni się to znacznie od jazdy po mieście. W tym przypadku potrzebna jest dużo bardziej pochylona pozycja na rowerze, która pozwoli balansować ciałem na wybojach i zakrętach oraz przesuwać środek ciężkości na zjazdach. Z powodu podjazdów niezwykle przydatna jest też duża liczba biegów i porządne hamulce. Sam rower musi być lekki i wyposażony w osprzęt, który zniesie piach, błoto czy kamienie. Istotną rolę odgrywają opony – podczas jazdy w trudnych warunkach nie mogą być za cienkie.
Jeśli nie jesteśmy pewni, w jakich celach będziemy korzystać z roweru, zaopatrzmy się w model bardziej uniwersalny – rower trekkingowy, fitness czy crossowy. Wszystkie te modele sprawdzą się zarówno na szosie, jak i w lżejszym terenie. Mają standardowe wyposażenie: bagażnik, błotniki i oświetlenie.

 

Rama męska czy damska?

 
Wbrew pozorom wybór ramy wcale nie zależy od płci. Jeśli korzystamy z roweru na mieście i często musimy na światłach z niego schodzić, powinniśmy zdecydować się na ramę typu damka. Nie trzeba będzie zbyt zadzierać nogi, by przełożyć ją nad ramą. To doskonałe rozwiązanie dla kobiet, którym zdarza się jeździć w sukienkach, i dla panów ceniących wygodę.
Ramę męską powinny wybrać osoby, które uprawiają sport wyczynowo, nawet kobiety. Takie ramy lepiej przenoszą obciążenia, są bardziej sztywne i wydajniejsze. Prostsze jest też prowadzenie linek, co korzystnie wpływa na pracę przerzutek i hamulców. W sporcie wydajność odgrywa rolę decydującą, wygoda spada na dalszy plan. Jeśli jeździmy w dłuższe trasy, lepiej wybrać ramę męską – w damkach z reguły jest tylko miejsce na jeden koszyk albo w ogóle nie ma możliwości zamontowania go. Miłośnicy kolarek nie mają wyboru, składaki też zazwyczaj mają tylko jeden rodzaj ram.
Wydawać by się mogło, że kolor ramy jest bez znaczenia. Nic bardziej mylnego. Od tego zależy nasze bezpieczeństwo, ale także samopoczucie i chęć korzystania z pojazdu. Warto więc poświęcić więcej czasu i poszukać modelu w swojej ulubionej barwie. Wszystkie matowe lakiery są mniej odporne na zarysowania niż te z połyskiem – te drugie pomalowane są bowiem dodatkowo warstwą bezbarwnego lakieru. Pamiętajmy jednak, że kolor nie jest najważniejszym kryterium przy wyborze.
 

Ceny rowerów

 
Rodzaj roweru powinniśmy dostosować do naszych potrzeb. Nie ma sensu kupować profesjonalnego pojazdu z wszelkimi dodatkami, jeśli nie jeździmy zawodowo. Droższy rower wcale nie zrobi z nas lepszych rowerzystów i nie poprawi naszej formy. W drugą stronę też nie można przesadzić. Rowerów do pewnej kwoty (według specjalistów około 600 zł) się po prostu nie kupuje. Zbyt tani rower dla osoby często jeżdżącej będzie tylko wiecznym utrapieniem. Trzeba się nastawić na szybko zużywające się części, niespodziewane awarie czy częste wizyty w serwisach. Może się okazać, że wydamy więcej pieniędzy na jego naprawę niż na zakup. Dobry rower „rozpoczyna się” od kwoty 1000 zł. Tyle wystarczy, jeśli zamierzamy jeździć okazjonalnie. Używany można kupić nawet za 400-500 zł. Ci, którzy chcą używać sprzętu regularnie, do codziennej jazdy także w złą pogodę, muszą liczyć się z wydatkiem 1300-2000 zł. Taki rower jest już przygotowany przez fabrykę do nadmiernej eksploatacji, posiada części bardziej trwałe i odporne na kiepskie warunki pogodowe. Osoby zamierzające startować w zawodach kolarskich na rower muszą wydać znacznie więcej. Nie powinny więc dziwić ceny rowerów zaczynające się do 3000 zł. Najlepsze części i technologia, tak jak we wszystkich sprzętach, muszą kosztować i nie ma na to żadnej rady. Na przedział cenowy roweru wpływa też… masa cyklisty. Oczywiste jest, że dobrze zbudowany mężczyzna o masie stu kilogramów i więcej będzie musiał zakupić wytrzymalszy − a co za tym idzie − i droższy rower.
 

Gdzie kupić rower?

 
Największy wybór rowerów występuje na targach, jednak cena może przekroczyć nasze możliwości. Oczywiste jest, że najlepiej dokonać zakupu w sklepie rowerowym, w którym od razu są oferowane usługi serwisowe. Otrzymamy fachową pomoc oraz będziemy mogli skorzystać z jazdy próbnej na wybranym modelu (spośród wielu zresztą). Dobrze jest odwiedzić kilka sklepów różnych marek – pozwoli to nam na najlepsze porównanie ofert i cen i dokonanie najlepszego wyboru.
Przed zakupem warto też zajrzeć na strony internetowe. W sieci ceny są z reguły niższe niż w sklepach stacjonarnych. Trzeba się jednak liczyć z tym, że nie zawsze rower wybrany bez próbnej jazdy będzie nam służył. Konieczne jest też samodzielne złożenie pojazdu po jego rozpakowaniu. Na taki zakup mogą zdecydować się osoby, które mają już upatrzony model i wcześniej wypróbowany, a także znają rozmiary ramy, której potrzebują. Wybierając opcję odbioru osobistego, możemy wyeliminować konieczność samodzielnego złożenia roweru.
Dobrym pomysłem jest wizyta na targach rowerowych. Możemy w jednym miejscu porównać wiele marek, przejechać się na każdym modelu, bez potrzeby krążenia po sklepach stacjonarnych w całym mieście. Na stoiskach jednak nie będą dostępne wszystkie modele z oferty i rozmiary ramy. W takim wypadku nie śpieszmy się z zakupem. Warto najpierw przetestować rowery, a później sprawdzić ceny w Internecie. Po zakupie na targach trzeba zapytać o lokalizację serwisu gwarancyjnego.
Raczej nie zaleca się kupna roweru w supermarkecie. Jeśli jednak zdecydujemy się na ten krok, musimy pamiętać, że rowery do sklepów przychodzą w paczkach i to pracownik marketu jest odpowiedzialny za poprawne zmontowanie i właściwą regulację. W praktyce jednak wygląda to tak, że dana osoba nie ma wystarczającej wiedzy ani czasu, by zrobić to profesjonalnie i solidnie. Nie doradzi też przy wyborze typu lub rozmiaru pojazdu. Za kilkaset złotych nie kupimy produktu dobrego jakościowo i zaawansowanego technicznie.
Bazary również powinniśmy omijać szerokim łukiem. Owszem, cena może być niższa, ale firma z dnia na dzień może zniknąć z rynku i gwarancja, którą otrzymaliśmy, okaże się wtedy bezwartościowa. Składanie roweru z pudełka, w którym został przywieziony na bazar, nie gwarantuje wysokiej jakości pracy. Poza tym trudno na bazarze testować jazdę na rowerze. Nie należy także zawsze bezkrytycznie ufać sprzedawcy. Najlepiej doradzić się jakiegoś znajomego, który zna się na rowerach.