Piątek, 17 Sierpień 2018-Jacka i Mirona
TwojRynek

Najnowsze

Pierwszy sport
2018-02-09Izabela Bohdanow fot. sxc Komentarze0 komentarzy
O tym, że sport to zdrowie, wiadomo nie od dziś. Pozytywnie na nasz organizm wpływa aktywność fizyczna każdego rodzaju – zarówno mniej, jak i bardziej intensywna. Na szczęście, „nastała moda na sport” i czynny udział w różnych zajęciach pełnych pozytywnej energii, ducha walki, endorfin i pracy zespołowej. 
 
 
  
 
  
Aktywność fizyczna w znacznym stopniu przyczynia się do poprawy kondycji i wydolności organizmu, zwłaszcza ta na świeżym powietrzu. Systematyczne ćwiczenia chronią serce, zapobiegają otyłości, budują tężyznę i poprawiają samopoczucie, a do tego wcale nie muszą być męczące. Aktywność fizyczną możemy podzielić na dwa typy: mało intensywną i intensywną. Do mało intensywnej zalicza się spacerowanie, pływanie kajakiem, jak i różnego rodzaju prace domowe, na przykład wynoszenie śmieci. Wśród intensywnych ćwiczeń można wymienić bieganie, pływanie lub uprawianie aerobiku. To pokazuje, że nie potrzeba dużych pokładów energii czy profesjonalnego sprzętu, by uprawiać sport. Ofert jest tak wiele, że każdy na pewno znajdzie coś dla siebie – odpowiedniego dla jego indywidualnych preferencji. Przed rozpoczęciem wybranego treningu należy pamiętać o właściwym zabezpieczeniu. Ochraniacze, kask i zdrowy rozsądek to niezbędne elementy w celu uniknięcia kontuzji. Niestety, podczas wiosennych i letnich miesięcy wzrasta liczba uszkodzeń ciała, zwłaszcza wśród wielbicieli jazdy na rolkach czy biegania. Na szczęście nie zawsze stłuczenia i otarcia naskórka wymagają interwencji lekarza.
 

Korzyści z uprawiania sportu

 
Stosując się do wszelkich zaleceń zachowania bezpieczeństwa, powinniśmy czerpać ze sportu same przyjemności i korzyści. Uprawianie go wciąga, sprzyja pięknej, szczupłej sylwetce, a także szybkiej regeneracji sił. Wśród korzyści aktywności fizycznej możemy wymienić chociażby zdrowy sen, mniej dokuczliwe odczuwanie przesileń pogodowych, regularną i utrzymaną na optymalnym poziomie przemianę materii oraz zwiększenie odporności. Oczywiście lista zalet jest zdecydowanie dłuższa. Ruch dodatkowo poprawia wydolność układu krwionośnego i oddechowego. Właściwie dobrany wysiłek fizyczny do naszych sportowych preferencji pomaga zwalczyć nadwagę, nadciśnienie tętnicze czy osteoporozę. Podczas ruchu organizm dotlenia się, dzięki czemu mózg pracuje sprawniej, naczynia krwionośne ulegają rozszerzeniu i znika uczucie ospałości. Poza tym to idealny sposób na spędzanie czasu wolnego, dlatego warto już dzisiaj wsiąść na rower czy sięgnąć po skakankę.
To świetny pomysł na poprawę nastroju, gdyż sport, co jest potwierdzone licznymi badaniami, rzeczywiście korzystnie wpływa na nasze samopoczucie. Podczas ćwiczeń wydziela się wysoki poziom serotoniny odpowiedzialnej za poczucie szczęścia. Dzięki temu prawdopodobieństwo zachorowalności na depresję i inne zaburzenia nastroju zmniejsza się. Polepszenie samopoczucia powoduje sam w sobie sport, abstrahując od biologicznych aspektów wpływających na powstawanie emocji. Aktywność fizyczna rozładowuje bowiem nagromadzone w nas negatywne emocje. Co oczywiste, zwiększeniu ulega też poczucie własnej wartości – uzyskujemy bardziej pożądaną sylwetkę i spalamy nadmierne kalorie. Ćwiczenia ruchowe pozytywnie oddziałują także na nasz umysł – poprawie ulega zdolność zapamiętywania, jak i umiejętności organizatorsko-decyzyjne.
 

Motywacja i cel

 
Każdym podejmującym się uprawiania sportu kieruje inna motywacja. Dla jednych to po prostu dbanie o zdrowie, dla drugich konieczność poprawienia wydolności organizmu i kondycji fizycznej. Innym zależy na spaleniu tkanki tłuszczowej. Istnieją też osoby, dla których sport to praca – nie tylko pasja. Niezależnie od tego, jaki powód nami kieruje, jedno jest pewne – ruch na świeżym powietrzu i ćwiczenia oznaczają poprawę zdrowia i samopoczucia. W zależności od potrzeb, każdy może wybrać sport dla siebie. Jeśli cel stanowi dobra kondycja i szczupła sylwetka, dobrym wyborem będzie bieganie. Treningi siłowe poleca się osobom, które pragną przyrostu masy mięśniowej. Kiedy chcemy się tylko odchudzić, sztangi, ciężary i ćwiczenia są niewskazane – służą bardziej rzeźbieniu i rozbudowie mięśni. Ładnie zaznaczone mięśnie to atut, ale zbyt mocno wyeksponowane, zwłaszcza u kobiet, ani nie są wskazane, ani dobrze nie wyglądają.
 

Sporty zespołowe

 
Szukając sportu odpowiedniego dla siebie, najczęściej stawiamy sobie za cel polepszenie kondycji, zwiększenie koncentracji, poprawę wydolności i przeciwdziałanie otyłości. Często jednak zapominamy o równie ważnych wartościach. Uwagę warto zwrócić przede wszystkim na sporty zespołowe, które mają znaczący wpływ na kształtowanie osobowości. Uprawianie sportu w towarzystwie znajomych obniża hormonów stresu. Wszystko dzięki temu, że ruch poprawia nastrój. Aktywność pobudza też produkcję endorfin i zwiększa produkcję neurotrofin. Jednocześnie poprawia się żywotność starych komórek nerwowych przy wzroście młodych. Biorąc pod uwagę pierwiastek psychologiczny, gry drużynowe sprzyjają nawiązywaniu lepszych stosunków z innymi, rozwijając w nas poczucie koleżeństwa i towarzyskość. Uczą również zasad fair play czy szacunku dla rywala. Współistnienie w teamie sprawia, że osoby nawzajem motywują się do działania. Ważna jest przy tym świadomość należenia do grupy, co pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie. Poza tym, co szczególnie istotne w dzisiejszych czasach, gry zespołowe rozwijają pewność siebie. Siatkówka, koszykówka czy piłka nożna to idealne rozwiązanie dla tych, którzy wierzą, że w zespole siła. Ważniejsze stają się za ich przyczyną umiejętność doceniania pracy całej grupy i wzajemna pomoc, a także walka aż do samego końca. Na boisku do gry jesteśmy odpowiedzialni i nabieramy większego zaufania do innych – same zasady gry nas do tego zmuszają. Interakcje pozwalają na wytworzenie szczególnej więzi między sportowcami, która zostaje nieraz na długie na lata, a nawet na zawsze.
 

Modny squash

 
Współczesny squash uważany jest za sport elitarny, choć zyskuje coraz więcej zwolenników. Początki tej dyscypliny datuje się na XIX wiek, kiedy sport ten lordowie uprawiali w… więzieniu. Dostęp do piłek był mocno utrudniony, dlatego do gry używano tych starych i dziurawych. Zniszczona piłka podczas odbicia od ściany ulegała spłaszczeniu, stąd wzięła się nazwa gry – squash po angielsku oznacza „zgniatać”. Jak przygotować się do „partyjki” w squasha? Przede wszystkim należy zaopatrzyć się w obuwie niebrudzące podłogi. Buty to najistotniejszy element wyposażenia gracza. Podłoga kortu ma ograniczone możliwości amortyzacyjne, a dynamiczny charakter tego sportu wymaga intensywnego ruchu. Na początku lepiej zrezygnować z kosztownej rakiety na rzecz dobrych butów. Poza tym rozpoczynając przygodę ze squashem, nie jesteśmy w stanie określić, jaki typ rakiety będzie nam odpowiadał najbardziej. Rakiety różnią się między sobą wieloma parametrami, takimi jak waga, wyważenie czy położenie sweet pointa (miejsce w rakiecie, którym należy uderzać piłeczkę, by osiągnęła największą prędkość), dlatego lepiej na początku wypożyczać rakiety, by przetestować różne rodzaje. Na czym polega gra w squasha? Kort do squasha wygląda jak zamknięta klatka. Na ścianach narysowane są czerwone linie autowe. Na podłodze kortu wytycza się specjalne pola: dwa kwadraty serwowe oraz dwa większe kwadraty, ograniczone liniami poprzeczną i środkową. Zasady gry w squasha są dość proste. Należy odbijać piłkę tak, aby uderzyła w przednią ścianę kortu i odbiła się od podłogi nie więcej niż raz. Zwykle gra się trzy sety do jedenastu punktów lub trzy sety do dziewięciu punktów. Punkt zdobywa wyłącznie zawodnik serwujący. Odbierający wygrywając wymianę, otrzymuje prawo serwu. Charakter gry wymaga szybkiego przemieszczania się, dlatego trzeba przy tym uważać, aby nie utrudniać partnerowi dostępu do piłki, a także obserwować rakietę, gdyż uderzenie może być bardzo bolesne. Z powodu szybkiego rozwoju gry tak istotne jest wspomniane dobre obuwie. Duża liczba endorfin gwarantowana.
 

Sztuki walki

 
Ostatnimi laty bardzo popularne stało się uprawianie sztuk walki, a pole manewru wciąż się powiększa. Tak więc do wyboru mamy aikido, karate, jujutsu, kick-boxing, krav magę, boks tajski, taekwondo i wiele innych. Przyjrzyjmy się bliżej tym wschodnim aktywnościom.
Aikido to japońska sztuka walki składająca się z szerokiego zakresu technik, opierających się na zasadzie ruchu i energii, by zmienić kierunek lub zneutralizować atak oraz kontrolować atakującego. Wiele technik opiera się na ruchu kołowym lub po łuku. Istnieje opinia, że aikido jest szczególnie dobrze dostosowane do sytuacji z wieloma atakującymi. Na najwyższym poziomie aikido może być zastosowane do obrony bez powodowania poważnych obrażeń u atakującego lub broniącego się. Jeżeli techniki są wykonywane poprawnie, wzrost ani siła nie mają wpływu na ich efektywność.
Karate to sztuka walki i sport walki stworzone na Okinawie, w Japonii, z czasem rozpowszechnione na całym świecie. Do dzisiaj powstało ponad 100 stylów karate. Charakterystyczny dla karate jest system stopni uczniowskich i mistrzowskich. Obecnie istnieją trzy podstawowe kierunki w karate: karate jako walka na śmierć i życie, karate jako sport z elementami samoobrony oraz karate jako sposób psychofizycznego doskonalenia –nienastawione bezpośrednio na samoobronę czy rywalizację.
W Kick-boxingu natomiast walczy się, stosując zarówno bokserskie ciosy pięścią, jak i kopnięcia. Sport ten rozwija nie tylko takie umiejętności fizyczne, jak: siła, szybkość, wytrzymałość, gibkość, poczucie rytmu, ale też cechy psychiczne: panowanie nad stresem, poczucie własnej wartości czy pewność siebie.
Ostatnio dość popularna stała się krav maga, czyli system walki składający się z kombinacji najbardziej skutecznych technik pochodzących z boksu, jujutsu, judo, muay thai, zapasów i innych sztuk walki. Krav Maga skupia się na rzeczywistych sytuacjach i najskuteczniejszych kontratakach, także z obronami trwale uszkadzającymi agresora. Należy pamiętać o tym, że krav maga nie jest sportem, ale treningiem służącym samoobronie – nie ma w niej współzawodnictwa. Jujutsu to tradycyjna, japońska sztuka walki lub metoda walki wręcz, bez broni lub z użyciem małego oręża, stosowana w ataku i obronie przed uzbrojonymi bądź nieuzbrojonymi przeciwnikami. Obecnie większość pozajapońskich szkół jujutsu wprowadza do szkolenia rozwinięte techniki i elementy innych, często lokalnych systemów walki wręcz, dostosowane do potrzeb policji, wojska czy samoobrony.
Jak widać, ciekawych sportów jest wiele i bez wątpienia każdy może znaleźć coś dla siebie. Najważniejsza jest motywacja i wyznaczenie sobie celów. Sumienna praca i systematyczność są gwarancją osiągnięcia sukcesu.
 
*

Dodaj komentarz

  • Autor *
  • E-mail *
  • Komentarz *
  • Przepisz kod (wielkość liter ma znaczenie)