Poniedziałek, 18 Grudzień 2017-Gracjana i Bogusława
TwojRynek

Najnowsze

Miejska stołówka
2017-11-15fa snail fot. sxc Komentarze0 komentarzy
Gdy dopada nas silny głód, a wokół tylko drogie restauracje albo niezdrowe fast foody – musimy działać z głową. Posiłek w galerii handlowej czy w centrum miasta może być smaczny i jednocześnie zdrowy. Wystarczy tylko odpowiednio go skomponować.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
Na początku warto podkreślić, że nigdy, co tyczy się nawet dobrych restauracji, nie powinniśmy dopuszczać do sytuacji, kiedy jesteśmy wygłodzeni i burczy nam w brzuchu. Wtedy zamawiamy co popadnie, nie bacząc na zasady zdrowego żywienia. Poza tym zjadamy więcej, gdyż ciężko nam zaspokoić głód. Co wtedy robić? Kiedy dopada nas uczucie silnego głodu ma mieście, w głowie często widzimy sycący ociekający tłuszczem hamburger czy kubełek ze skrzydełkami w panierce. W takiej sytuacji najlepiej sprawdzić, czy są w pobliżu miejsca z jedzeniem na wagę. Tam według naszego zapotrzebowania i nawyków żywieniowych możemy sami ustalić wielkość i wartość porcji, komponując składniki tak, by znalazło się w nich wszystko co pożywne, nawet przysłowiowy liść sałaty. Zaleca się jednak unikać tłustych gulaszy, cebulowych sosów i mięs, gdyż nigdy się nie dowiemy, w jakich warunkach są przygotowywane. Czystość i schludność lokalu powinny działać na nas jak magnes. Zazwyczaj jednak takie zadbane miejsca wiążą się z wyższymi cenami, warto więc wcześniej zakupić w sklepie pomidora, ogórka czy inne warzywo, które będą zakąską do zakupionej kaszy, ryżu czy ryby. Można rozejrzeć się za barem mlecznym serwującym wiele wartościowych produktów za naprawdę niską cenę. W barach tych, jako w jednych z nielicznych miejsc, mamy możliwość zjedzenia posiłku niezawierającego węglowodanów. Zazwyczaj w takich barach można zamówić połowę porcji i, co ważne, podawana jest waga produktu, co ułatwia zdecydowanie późniejsze kontrolowanie liczby zjedzonych kalorii.
A co z Fast foodami? Czy to miejsca, które należy kategorycznie omijać? W tego typu miejscach, jeśli się dobrze rozejrzymy, też występują zdrowe produkty. Co istotne, dostępne są tam tabele kaloryczne i dokładna zawartość soli, tłuszczów, węglowodanów czy białek. Spośród tłuszczowych panierowanych przekąsek mamy również do wyboru sałatki z mięsem, z warzywami czy serem, ale także pełnoziarniste kanapki, o ile odpowiednio dobierzemy ich zawartość. W barach typu fast food kusi nas szybkość obsługi i możliwość zjedzenia czegoś w biegu lub podczas prowadzenia samochodu. Często w restauracjach typu fast food możemy wybrać np. rodzaj bułki (pszenna/pełnoziarnista), rodzaj sosu, a także sposób przygotowania mięsa (smażone/grillowane). Wybierając się do restauracji fast food, powinniśmy zaplanować i określić swoje potrzeby i nie dać się zwieść promocjom czy dodatkom proponowanym przez sprzedawcę, a chodzi tutaj głównie o sosy i podwojoną porcję za niższą cenę. Warto przeczytać na spokojnie menu i wybrać produkty z dodatkiem warzyw i − jeśli to możliwe − pieczywo pełnoziarniste. Sosy i dipy wzbogacają posiłki w niepotrzebne kalorie, więc warto z nich zrezygnować. Praktycznie każdy bar szybkiej obsługi oferuje sałatki, które zawierają warzywa oraz nierzadko kawałki mięsa. Warto od czasu do czasu skusić się na tego typu danie, oczywiście nie polewając go sutą ilością sosu. W barach szybkiej obsługi powszechnie dostępne są napoje gazowane, z ogromną ilością dodatkowego cukru. Nie dajmy się skusić – wybierzmy wersję lżejszą, czyli wodę, sok lub herbatę, chociaż wszystko oprócz wody może zawierać cukier. W ostatecznym rozrachunku pamiętajmy, że bary szybkiej obsługi nie są sprzymierzeńcami ani szczupłej sylwetki, ani zdrowia.
Skoro już musimy zjeść na mieście, to jak skomponować swój posiłek, by był bogaty w składniki odżywcze i nie zepsuł efektów naszej pracy nad piękną sylwetką? Wybierając produkty powinniśmy wybierać te najmniej przetworzone – z najmniejszą ilością dodatków, najkrótszym składem i najbliższe natury, z widocznym możliwym do określenia składem. Posiłki muszą być dobrze skomponowane – wybierajmy dodatki warzyw, ewentualnie owoców czy zdrowych tłuszczów, zawierające pełnowartościowe białko, które syci na długo i sprawia, że przekąska dodatkowo napędza metabolizm i zapoczątkuje procesy regeneracji organizmu. Wybrane posiłki muszą też być przygotowane w odpowiedni sposób –przegotowane lub zbytnio ścięte żółtko jaja oznacza na przykład, że zdrowy tłuszcz został zmieniony w trans i nie powinien być spożywany. Pamiętajmy o dodaniu dużej liczby warzyw, gdyż sycą na długo oraz zapewniają sporą dawkę cennych składników w tym węglowodanów złożonych i błonnika. Nie popadając jednak w przesadę i jeśli na co dzień odżywiamy się zdrowo, możemy raz na jakiś czas pokusić się na hamburgera, lody czy inną przekąskę, jednak – zaznaczmy – nie powinna to być opcja wybierana za każdym razem.
Równie istotnym elementem przy wyborze posiłku jest jego cena. Jakość w obecnych czasach niestety nie zawsze idzie w parze razem z ceną, dlatego wybierając lokale, produkty czy same potrawy, kierujmy się rozsądkiem. Dwie proste potrawy w dwóch różnych miejscach mogą mieć znacznie różniące się od siebie ceny, a wcale nie muszą tak daleko odbiegać w przypadku jakości i składu.
W kolejnych artykułach Twojego Rynku zapraszam Was Drodzy Czytelnicy w kulinarną podróż po Zielonej Górze. Znajdą tutaj coś dla siebie wielbiciele kuchni włoskiej, azjatyckiej, śródziemnomorskiej czy naszej rodzimej. Nie zapomnimy także o tych, którzy żyją w stylu Weje oraz o tych, którzy zabiegani w pędzie dnia codziennego muszą zaopatrywać się w dania na wynos.
 
 
*

Dodaj komentarz

  • Autor *
  • E-mail *
  • Komentarz *
  • Przepisz kod (wielkość liter ma znaczenie)