Niedziela, 22 Październik 2017-Filipa i Kordulii
TwojRynek

Najnowsze

Jak kupić czekoladę
Czekolada... Jedna z największych miłości – zwłaszcza kobiet. Mleczna, biała, z orzechami, z karmelem – półki sklepowe potrafią nas kusić i rozpieszczać. Czekolada wciąga i uzależnia, pamiętajmy jednak, że co za dużo, to niezdrowo. Jaką wybrać, aby nie przyprawiła naszego żołądka o zawrót głowy? 
 
 
 
 
 
Czekoladę znamy dzięki konkwistadorom. Aztekowie i Majowie przywieźli na nasz kontynent ziarna kakaowca, pijąc napój z czekolady z dodatkiem chilli już przed naszą erą, W Europie zaczęto pić czekoladę z dodatkiem cukru i cynamonu. Pierwszą tabliczkę czekolady wyprodukowano w Anglii w 1846 roku. Od tego czasu czekolada jest jednym z najchętniej kupowanych słodyczy. Którą warto jeść, a której lepiej unikać?
 

Rodzaje czekolad

 
Przyjrzyjmy się bliżej rodzajom twardej czekolady. Podział tabliczek związany jest ze składnikami, z których są wytwarzane. Główne z nich to proszek kakaowy i masło kakaowe. To, w jakiej występują proporcji, decyduje o zakwalifikowaniu czekolady do konkretnego rodzaju. Mamy więc:
  • Czekolady gorzkie (deserowe) – zawierają minimum 60% miazgi kakaowej, około 30% cukru, niekiedy też wanilię. Ze względu na wysoką zawartość miazgi kakaowej (nawet do 95%) – uważa się je za najzdrowsze, luksusowe. Dobrze sprawdzają się jako składnik ciast czy deserów.
  • Czekolady mleczne ‒ zawierają minimum 25% miazgi kakaowej, ale przede wszystkim mleko i proszek mleczny. Mają w sobie dużo cukru (około 50-60%). To najchętniej kupowane czekolady na polskim rynku.
  • Czekolady białe ‒ nie zawierają w składzie kakao. Składają się głównie z tłuszczu kakaowego, cukru (około 70%), mleka w proszku lub śmietanki. Są bardzo słodkie i, niestety, niezbyt zdrowe.
  • Kuwertura – czekolada bardzo wysokiej jakości, znana w branży cukierniczej. Zawiera więcej masła kakaowego niż klasyczne czekolady. Dzięki charakterystycznemu połyskowi świetnie nadaje się do produkcji polew i czekolad.
 

Czekolady nadziewane – dlaczego lepiej ich unikać?

 
Czekolada nadziewana cieszy się bardzo dużą popularnością, do wyboru mamy produkty z truskawkami, z nadzieniem kawowym, z toffi i wiele innych. Nie zawsze jednak to, co znajduje się w czekoladzie, jest tym, co deklarują producenci w nazwie.
Pod przykrywką nadzienia większość czekolad szprycowana jest chemią, a nie naturalnymi dodatkami smakowymi. Oczywiście, wszystko zależy od producenta i rodzaju nadzienia. Na przykład w czekoladzie z owocami często jest… 1% owoców! Pozostałe 99% to przede wszystkim dużo dodatkowego cukru, konserwanty, sztuczne barwniki i syntetyczne substancje smakowe.
 

Czekolady z dodatkami

 
Warto jeść czekoladę z dodatkiem całych orzechów (np. laskowych) lub przypraw (np. chilli). Jakie korzyści płyną z poszczególnych dodatków?
  • Orzechy laskowe – to bogate źródło witamin z grupy B: witamina B1 przyspiesza gojenie się ran, B2 wzmacnia włosy i paznokcie, a PP reguluje pracę układu nerwowego. Zawierają też witaminę E, która opóźnia starzenie się organizmu.
  • Orzechy arachidowe – najmniej tłuste, są bogatym źródłem łatwo przyswajalnego białka, dlatego poleca się je wegetarianom. Zawierają potas, który reguluje ciśnienie i pracę nerek oraz fosfor wzmacniający kości i zęby.
  • Pistacje – mają sporo cennego dla układu trawienia błonnika oraz przeciwutleniaczy – luteiny, gamma-tokoferolu i beta-karotenu, które zapobiegają utlenianiu złego cholesterolu LDL, obniżając jego poziom we krwi.
  • Migdały – stanowią bogate źródło wapnia i nienasyconych kwasów tłuszczowych, które są w diecie niezbędne do funkcjonowania organizmu. Dodatkowo wzmacniają układ krwionośny i zapobiegają chorobie wieńcowej serca.
  • Wiórki kokosowe – zawierają dużo błonnika, dlatego regulują przemianę materii. Korzystnie wpływają na wygląd włosów i skóry dzięki witaminom z grupy B i E.
 

Wpływ czekolady na zdrowie

 
Jedzenie czekolady, owszem, może niekorzystnie wpływać na zdrowie, jednak tylko wtedy, kiedy sięgniemy po tę nieodpowiednią. Coraz częściej mówi się o prozdrowotnych właściwościach kakao. Przyjrzyjmy się bliżej negatywnym i pozytywnym skutkom spożywania tego smakołyku.
Czekolada może niekorzystnie wpływać na zdrowie, powodując:
  • Powstawanie kamieni nerkowych – wszystko przez zawarty w kakao wapń, który obciąża układ moczowy. Osoby z chorobami pęcherza i nerek powinny niestety unikać czekolad z dużą zawartością proszku kakaowego;
  • alergie –wiele osób jest uczulonych na zawarte w czekoladzie kakao lub mleko. Często pojawia się wysypka. Osoby cierpiące na nietolerancję laktozy nie powinny spożywać czekolady mlecznej i białej;
  • uzależnienie – powodowane przez teobrominę i związki chemiczne, które przypominają te zawarte w marihuanie. Mimo wszystko jest to jednak najzdrowsza z używek;
  • nadwagę – czekolada z dodatkiem dużej ilości cukru i tłuszczu może tuczyć, w zależności od tego, jak wiele jej spożywamy. Specjaliści zalecają dawkę jednej do dwóch kostek dziennie. Czasem jednak trudno się opamiętać…
Czy czekolada rzeczywiście psuje zęby? Jak każdy słodycz zawierający cukier może się przyczynić do powstawania próchnicy, jednak czekoladowe węglowodany proste są delikatne dla zębów. Poza tym kakao zawiera substancje, które mogą zapobiec próchnicy. Badania nie potwierdzają też, jakoby czekolada psuła cerę.
Czekolada ma też pozytywny wpływ na ludzki organizm:
  • uspokaja – dzięki zawartości magnezu, który dodatkowo wpływa korzystnie na trawienie i zapobiega skurczom mięśni. Pomaga też kobietom cierpiącym na zespół napięcia miesiączkowego;
  • poprawia humor – powoduje wzrost poziomu neuroprzekaźników – serotoniny i endorfin, które zapobiegają depresji i wywołują uczucie przyjemności. Należy jednak spożywać ten słodycz z umiarem, aby się nie uzależnić – inaczej nie odczujemy różnicy;
  • zwiększa koncentrację – zawarte w czekoladzie teobromina i kofeina dodają energii i pirazyny, usprawniając pracę mózgu;
  • zapobiega anemii – osoby cierpiące na niedobór żelaza powinny sięgnąć po czekoladę gorzką. Wzmaga ona produkcję czerwonych krwinek;
  • reguluje ciśnienie krwi – z powodu dużej zawartości potasu poleca się ją osobom cierpiącym na nadciśnienie.
 
Jak widać, wokół czekolady powstało dużo mitów. Pamiętajmy, że korzystne właściwości czekolady zwiększają się wraz z wzrostem w niej zawartości kakao. Najzdrowsza jest czekolada gorzka, a najmniej zdrowa – czekolada biała. Jeżeli wybierzemy mądrze, kusząca tabliczka nam nie zaszkodzi. Smacznego
 
*

Dodaj komentarz

  • Autor *
  • E-mail *
  • Komentarz *
  • Przepisz kod (wielkość liter ma znaczenie)